Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Ostlänken rullar vidare och når ytterligare en viktig milstolpe. Nu har nämligen ena delsträckan fått grönt ljus, där planen är att bygga en helt ny bro över Göta kanal.
Järnvägsplanen för Ostlänkens delsträcka Klinga-Bäckeby, strax söder om Norrköping, har vunnit laga kraft. Det innebär att man nu kan dra igång förberedelserna, rapporterar NT. I den runt tolv kilometer långa sträckan ingår en helt ny bro över Göta kanal på omkring 720 meter. Bron ska också nå samma höjd som den närliggande E4-bron.
– Den har höga gestaltningskrav och ska samtidigt inte bli något hinder för de båtar som rör sig på Göta kanal, säger Andreas Hult, enhetschef vid Trafikverket, till tidningen.
Men inte nog med detta. Den kommer också att komma till användning under själva byggtiden. Där kommer man nämligen transportera överskottsjord från ena sidan kanalen till den andra.
Att järnvägsplanen vunnit laga kraft innebär också att man kan inleda förhandlingar för inlösen av fastigheter. Dessutom kan man dra igång de arkeologiska slutundersökningarna.
Entreprenadstart ska ske redan i år, men själva byggnationen får vänta i ungefär tre år på att sätta spaden i marken.
– Det är mycket glädjande att planläggningen nu är klar och att projektet kan gå vidare till nästa skede i processen, säger Elin Bartsch, projektledare på Trafikverket.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2026 | Branschaktuellt Sverige AB