Byggindustrin
1 min lästid

40 byggarbetare undkom gasolbrand

14:e oktober 2024, 15:11
40 byggarbetare undkom gasolbrand
Genrebild: Johan Nilsson / TT bild.

40 byggarbetare fanns på plats då polis, ambulans och räddningstjänst skickades till platsen. Ingen kom dock till skada.

Det är byggföretaget JSB som håller i bygget av p-huset. Det var både personal från JSB och deras underentreprenör som arbetade på platsen.

– Vi är överens om att detta är en mycket allvarlig händelse, säger JSBs vd Fredrik Leo till tidningen.

Han förklarar för tidningen vad som hände. Gasolflaskorna välte när de skulle flyttas och en av dem utlöste sin övertrycksventil som då antändes.

Rådig personal

Att det gick bra tillskriver insatsledare Peter Klang personalen.

– Personalen som var på plats har själva släckt branden, men har inte lyckats stoppa den flödande gasolen. Den sista stängningen gjorde vi när vi kom hit, säger han till Blekinge läns tidning.

Anna Broberg