2020-06-29 Nya superfärjorna har börjat byggas https://branschaktuellt.se/wp-content/uploads/2020/06/stena_line_E_flexer.jpg

Nya superfärjorna har börjat byggas

Fartygen E-flexer har börjat byggas i Kina. De är cirka 30 procent större än tidigare fartyg. Fotograf: Mild Design/Stena
Fartygen E-flexer har börjat byggas i Kina. De är cirka 30 procent större än tidigare fartyg. Fotograf: Mild Design/Stena
Transport

Färjerederiet Stena Line lämnar styrkebeskedet att byggnationen av deras två nya stora fartyg har påbörjats i Kina. Leverans beräknas till 2022.

De två färjorna av modell E-Flexer är de sista av fem fartyg som Stena Line beställt av systerföretaget Stena Roro i syfte att modernisera sin flotta. Av de första tre har två redan gått ut i trafik, Stena Estrid och Stena Edda. Det tredje fartyget, Stena Embla, är i slutskedet av konstruktionen. De två senaste fartygen är 240 meter långa med en lastkapacitet på 3 600 längdmeter, jämfört med de tidigare fartygen som ligger på 2414 meter. De blir 30 procent större än tidigare fartyg och dessutom mer energieffektiva.

Förutom de fem nybyggda fartygen kommer även två befintliga fartyg i flottan, Stena Lagan och Stena Mersey, att förlängas 36 meter och modifieras för mer effektiv genomkörande lastning och lossning på två plan.

– Vi bygger vidare på vårt framgångsrika RoPax-koncept med en mix av frakt och passagerare. Genom en modernisering och standardisering av vår fartygsflotta säkrar vi en tillförlitlig operation kan på ett ännu bättre sätt stötta och växa tillsammans med våra kunder, säger Stena Lines vd Niclas Mårtensson.

Missa inget!

Prenumerera på Branschaktuellt's nyhetsbrev - det är helt kostnadsfritt!