2019-09-11 Grönt för HVO-transportbilar https://branschaktuellt.se/wp-content/uploads/2019/09/ford-logga-transport-hvo.jpg

Grönt för HVO-transportbilar

Foto: Ford
Transport

Nyligen tillkännagav Ford Sverige att man godkänner två av sina transportbils-modeller, Ford Transit och Ford Custom, för tankning med drivmedlet HVO. Godkännandet gäller nyproducerade bilmodeller från juni-produktion och längre fram avser Ford att godkänna flera av sina bilmodeller för HVO.

I april offentliggjorde Ford Sverige en nysatsning på E85, där man som enda bilmärke i Sverige säljer nyproducerade personbilar som kan tankas med drivmedlet E85. Kort innan offentliggörandet av E85 utannonserade man även sina planer för elektrifiering, som bland annat omfattar flertalet plug-in hybrider, elhybrider samt en renodlad elbil – alla modeller är Sverige-aktuella under 2020.

Transit och Custom

Nu har alltså turen kommit till HVO, där Ford i det första steget godkänner sina två transportbilar Transit och Custom för tankning med HVO. Godkännandet gäller nyproducerade bilar som byggts efter 2019-06-01. Ford Sverige blir det första Ford-landet i Europa med att godkänna sina transportbilar för HVO och inom kort kommer fler Ford-länder i Europa att rulla ut sina egna godkännanden.

Ford har medvetet valt att fokusera på transportbilsmarknaden med HVO innan man gör ett eventuellt godkännande för personbilar då man bedömer att transportbilsmarknaden i dagsläget har störst potential:

– I Europa är Ford den största aktören på transportbilsmarknaden, och i Sverige ligger vi i toppen med 14,9% av marknaden. Många av våra transportbilskunder har tuffa miljömål för sin verksamhet och att kunna tanka med HVO hoppas vi kunna bidra till att uppnå dessa mål, säger Christian Lysholm, chef för Fords transportbilsverksamhet i Sverige i ett pressmeddelande.

”Står inför en stor utmaning”

Jonas Angerdal är vd på Ford Sverige och säger:

– Sverige står inför en stor utmaning där vi fram till 2030 ska minska de fossila CO2-utsläppen med 70 procent från inrikes trafik. För att kunna nå dessa mål måste vi kunna erbjuda flera olika lösningar, lösningar som kan reducera utsläppen här och nu och lösningar som kan reducera utsläppen i framtiden. Elektrifiering är en mycket bra väg mot reducerade utsläpp, men samtidigt vet vi att alla inte kommer kunna köra elbilar imorgon. Det behövs bättre alternativ till fossil diesel och bensin, därför känns det bra att vi kan erbjuda just det, säger Jonas.

Missa inget!

Prenumerera på Branschaktuellt's nyhetsbrev - det är helt kostnadsfritt!