Transportstyrelsen undersöker om det kan bli aktuellt med godstrafik på fler inlandssjöleder och i innerskärgården, rapporterar Sveriges Radio. Förhoppningen är att man snabbare ska kunna nå miljömålen.
– Argumentet för att vi ska köra pråmsjöfart är att vi ska kunna nå klimatmålet i Sverige, säger Johan Lantz är vd för Avatar Logistics till Sveriges Radio.
Enligt EU-direktiv ska flera områden prövas för inlandssjöfart vilket i framtiden gör det enklare för rederier med mindre fartyg att välja inomskärslederna.
Sveriges Radio rapporterar att ett svensk-holländskt rederi redan är på gång för att transportera diesel och bensin från Lysekil till Karlstad, via Göteborg. Istället för 60-70 lastbilar kan ett 86 meter långt pråmfartyg frakta 2000 ton.
– Det finns alltid risker, men det här är väldigt säkra fartyg som brukar navigera på Rehn. Argumentet för att vi ska köra pråmsjöfart är att vi ska kunna nå klimatmålet i Sverige, säger Johan Lantz, som är vd för Avatar Logistics, till Sveriges Radio.
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB