2021-03-24 Nätjätten tar in 3 700 nya säljare varje dag https://branschaktuellt.se/wp-content/uploads/2020/07/3272512706.jpg

Nätjätten tar in 3 700 nya säljare varje dag

Foto: Robert Scoble (CC)
Foto: Robert Scoble (CC)
Transport & Logistik

När e-handeln växer ökar också antalet tredjepartförsäljare. Enligt en undersökning från Finbold har Amazon tagit in 295 000 nya säljare under 2021. Det är en ökning med 3 700 per dag eller 155 per timme.

Antalet säljare som använder sig av Amazon ökar, en tjänst som innebär att e-handelsjätten lagerför och skickar ut säljarnas varor. Att plattformen underlättat för säljarna att nå ut till sina kunder under pandemin uppges vara en av anledningarna till ökningen.

De flesta av säljarna representerar mindre företag som vill sätta fart på sin tillväxt genom att utnyttja Amazons plattform och på så sätt nå nya kundgrupper. Dessutom gör Amazon det möjligt för säljare att nå nya marknader utan några investeringar.

Men konkurrensen om kunden blir tuffare. Inte bara på grund av den stora ökningen av säljare utan Amazons egna produkter skapar konkurrens, särskilt eftersom har ett lägre pris. För att produkter rankas högt måste företag köpa annonser och buda för att nå toppositioner.

”Därför måste det växande antalet säljare tänka strategiskt på hur man ska hantera Amazon, både nu och i framtiden. Det finns alltid en risk att inte ta del av vinsten från partnerskapet med Amazon”, skriver Finbold i sin rapport.

Missa inget!

Prenumerera på Branschaktuellt's nyhetsbrev - det är helt kostnadsfritt!