Transport & Logistik Teknik
3 min lästid

Logistik och Transportmässan firar 20 år

1:a november 2018, 14:55
Logistik och Transportmässan firar 20 år
Jan Nilsson. Foto: Niklas Maupoix
Marcus Rosenholm Marcus Rosenholm
Like 0

2018 blir ett storår för Logistik och Transportmässan. Inte bara firar mässan 20 år utan det är även dags för ett utökat truckområde, för att inte glömma Truck SM, vilket förekommer var tredje år. Dörrarna öppnas 5 – 7 november och förväntningarna är minst sagt höga.

Mässan växer i takt med branschen och för i år är förväntningarna högre än någonsin. Besökarantalet väntas öka kraftigt från förra årets 3 210 samtidigt som branschen i sig präglas av en utveckling i rasande takt.

– Jag har höga förväntningar på årets mässa. E-handeln ökar markant och har ökat i en stadig takt. Det gör i sin tur att branschen, våra utställare, måste anpassa sig med nya lösningar. Det ska bli riktigt spännande att få ta del av det på mässan, berättar Jan Nilsson, ansvarig för Logistik och Transportmässan.

Truck SM

Som nämnt ovan går Logistik och Transport i olika skepnader. Var tredje år deltar truckleverantörerna med montrar upp emot 400 – 500 kvadratmeter. Produkter från truckföretagen fyller salarna och företagen satsar mer och deltar även i ett Truck SM där Sveriges bästa truckförare ska utses.

– Vi har flera nya utställare och det är alltid roligt att prata med dem. Bland annat transportföretaget Geodis, vilka ställer ut för första gången. Även Sony har valt Logistik och Transport som en av de första mässorna att visa upp deras mobila spårbara lösning. Det ska också bli jätteroligt att följa.

Konferensen

Förutom över 150 utställare bjuder mässan även på ett gediget konferensprogram. Ett av konferensens teman Global Outlook kommer att ta upp förändringar vilka driver på den globala arenan. Kopplat till det finns även teman som: Framtidens materialhantering, Moderna logistikanläggningar, E-handel och Årets hetaste start-ups.

– Global Outlook tror jag blir väldigt spännande. Där har vi med bland annat med Martin Lundstedt som är vd för Volvo AB. Sen har vi en ny talare Ylva Ekborn vd Postnord Strålfors.

Nytt för i år är också temat Kina.

– Vi har även ett helt nytt tema: China changing the way the world works. Hur gör man affärer med Kina? Många do´s och dont´s med experter på området. Ett högaktuellt ämne då Kina verkligen tar ett jättesteg framåt och investerar mycket.

Ambitionen med mässan är att debattera, utveckla och sprida ”state of the art” lösningar för såväl nordiska som globala varuflöden. Med andra ord skapar kombinationen av innovatörer, företagsledare, näringslivet och forskare med möjligheten som besökare att få se och prova på tekniken – ett vinnande koncept.

– Det är många bitar som gör detta till en tung mötesplats. Över 70 procent av besökarna är beslutsfattare. Vi förser en bred plattform med kundunderlag och varuägare. Förutom detta satsar vi på ny samarbeten, bland annat med Svensk digitalhandel, tankesmedjan Fores 2030,  logistikföreningen Plan och sist men inte minst ett samarbete med Tysklands största logistikmässa CeMAT.

En utmanande (city)logistik

Men samtidigt som branschen expanderar, innovationer lanseras och investeringar görs växer även motsvarande utmaningar fram.

– Vi går hela tiden mot en ökad e-handel med ökade krav. Paketen ska hem snabbt och helst levereras direkt till dörren. Att kunna skapa en miljövänlig (city)logistik är en viktig fråga. Inom ramen för det har vi bland annat världspremiär för Roro-cykeln och Einride visar upp deras autonoma transportlösning T-log.

– Men på ett större plan påverkas vi av både Brexit och Trumps handelsblockader – vad innebär det för exporterande och importerande företag? Vi står inför många stora frågor.

Text: Jessica Nejman

#göteborg #logistikmässan
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0