Transport & Logistik
5 min lästid

Självkörande lastbil på allmän väg i Sverige

2:a maj 2018, 12:56
Självkörande lastbil på allmän väg i Sverige
Linda Borgenstam, projektansvarig på DB Schenker Consulting. Bildkälla: DB Schenker
Hans Grindal Hans Grindal
Like 0

DB Schenker ska tillsammans med Einride testa världens första autonoma tunga lastbil på allmän väg i Jönköping. Tanken är att fordonet ska transportera tungt gods mellan två av DB Schenkers anläggningar. Hur kommer det att fungera?

Fordonet kallas T-pod och är programmerat att trafikera en viss sträcka i Jönköping. För att vara på den säkra sidan har vi en operatör som via en tv-skärm har kontroll på fordonet om något skulle gå fel, säger Linda Borgenstam, projektansvarig på DB Schenker Consulting.

Ska det inte ens vara en förare ombord som kan rycka in om något blir fel?

– Nej, T-poden är byggd för att vara förarlös, det finns inte ens en förarhytt.

När och var ska testerna ske?

– Vi ser det som oerhört viktigt att ta det här i små steg och vara säkra på att vi kan krypa innan vi kan gå, och kunna gå innan vi springer. Därför börjar vi på Skruvgatan i Jönköping, en mycket glest trafikerad väg i ett industriområde där de flesta fordonen är våra egna. Det är också en väg där hastigheten som hålls är mycket låg. Tanken är att vi ska börja testa i höst – förutsatt att vi får tillstånd från Transportstyrelsen.

Hur vet T-poden när den ska svänga?

– Den ska köra fram och tillbaka mellan DB Schenker Logistics lager och vår terminal i Jönköping. T-poden är programmerad att köra just den slingan och har en typ av radar som känner av var den befinner sig och omgivande trafik.

Hur kan detta vara ”världens första”? Det pågår ju försök bland annat i USA.

– Det är världens första fordon för tunga transporter som kör på allmän väg utan att det finns en människa ombord. T-poden saknar till och med förarhytt och övervakas via en skärm.

Det har varit en del olyckor med självkörande bilar, hur vet ni att inte även T-poden kommer att orsaka en olycka?

– Vi kommer inte att börja köra innan vi är så säkra som man kan vara på att tekniken fungerar. Trafiksäkerhet är en hörnsten för oss och inget vi tar lätt på. Trafiken är vår arbetsmiljö och vi skulle aldrig göra något som utsätter oss, eller våra medtrafikanter, för fara.

Om det plötsligt dyker upp ett hinder framför bilen, till exempel en cyklist, katt eller annan bil i hög fart, vad händer då?

– Då tvärbromsar T-poden. Den har en oerhört snabb reaktionsförmåga, och är ett mycket trafiksäkrare alternativ jämfört med en människa. Den har garanterat inte tankarna, eller blicken någon annanstans än runt fordonet. Och om T-poden har stannat på ett ställe där den enligt rutten inte ska stanna, står den stilla tills den startas om av operatören.

Vad ser operatören som kontrollerar T-poden?

– Bilen är utrustad med kameror och sensorer som har full koll på alla vinklar runt bilen. I normalläget ser operatören samma saker som en förare ser – alltså framåt genom ”vindrutan” – och bakåt genom en ”backspegel”. Men operatören kan välja vilken vinkel som helst.

Men om det krävs en operatör per lastbil kan man väl lika gärna ha en chaufför som kör den?

– I pilotprojektet i Jönköping testar vi en bil och en operatör. Men i förlängningen tänker vi att en operatör ska kunna kontrollera upp till tio bilar.

Hur ska en person kunna ha kontroll över tio bilar på ett trafiksäkert sätt?

– Naturligtvis kan ingen människa ha koll på tio bilar i stadstrafik eller komplicerade trafikmiljöer. Däremot på sträckor med lägre komplexitet så som motorväg eller när T-poden står still och laddar behövs ingen aktiv övervakning på samma sätt. Vi tänker att den här tekniken främst kommer att användas i trafik över lite längre sträckor. Då kan operatören övervaka T-poden från det att den exempelvis lämnar en terminal fram till att den lagt sig i en fil på en motorväg. Där behövs inte en lika aktiv övervakning. När bilen så småningom ska lämna motorvägen skärps också övervakningen.

Vad vinner DB Schenker på det här?

– Vi ser förarlösa, eldrivna fordon som ett måste i framtiden främst av två skäl. Eldriften är nödvändig ur hållbarhetssynpunkt, ska vi bli oberoende av fossila drivmedel måste vi börja redan nu. Och när det gäller förarlösheten ökar det säkerheten i trafiken genom att vi eliminerar den mänskliga faktorn som är upphov till de flesta olyckor i trafiken. Vi är säkra på att den nya tekniken kommer att bli ett lyft ur säkerhetssynpunkt. Titta bara på flygtrafiken, den är idag näst intill helt automatiserad. Piloterna som är med ombord övervakar i princip bara att det inte händer något oväntat – i övrigt sköter i stort sett flygplanet allt från start till landning. Och ju mindre piloten behöver göra desto säkrare blir flygningen.

Mer då?

– Vi ser också möjligheter när det gäller att leverera nattetid till exempel. Idag är det svårt eftersom dieselfordon bullrar för mycket för att få leverera i tätbebyggt område nattetid. Vi behöver heller inte ta hänsyn till kör- och vilotider.

Kommer detta att betyda att chaufförsyrket snart är ett minne blott?

– Absolut inte, men yrket kommer naturligtvis att förändras. Vi vill jämföra den utveckling som vi just påbörjat med den som fordonsindustrin gått, och fortfarande går, igenom. Allt mer av fordonstillverkningen utförs av robotar – men det betyder inte att de som jobbar där blivit av med jobben. De har bara fått andra arbetsuppgifter, exakt hur det kommer att se ut för våra chaufförer har vi naturligtvis ingen aning om, men det är svårt att se att en förarlös bil ska ersätta dagens distributionsbilar med chaufför i Stockholms innerstad till exempel. Dels på grund av trafiken, och dels på att någon måste leverera godset.

Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0