Transport & Logistik Teknik
2 min lästid

Smarta glasögonen är nu standard runt om i världen

24:e oktober 2017, 14:14
Smarta glasögonen är nu standard runt om i världen
Vision Picking. De smarta glasögonen är nu standard i varuhus runt om i världen. Bild: DHL
Marcus Rosenholm Marcus Rosenholm
Like 0

DHL Supply Chain har genomfört sitt globala pilotprojekt med framgång. Nu har de utökat sin lösning “Vision Picking” på flera lager runt om I världen.

Tack vare det framgångsrika testprojektet etableras nu en helt ny orderplockning för industrin. Med hjälp av de smarta glasögonen får plockaren instruktioner för orderplockning, en visning av var objekt är placerade, samt var de bör placeras i vagn. Plockarnas händer blir på så sätt befriade från pappersarbete och de kan arbeta mer bekvämt och effektivt. De internationella försöken har visat en genomsnittlig produkteffektivisering på 15 procent, samt högre precision på plockade varor. Den användarvänliga och intuitiva lösningen har även halverat tiden för introduktion och upplärning.
– Digitalisering är inte bara en vision eller ett program för oss på DHL Supply Chain, det är en verklighet både för oss och för våra kunder, men det blir även ett mervärde för oss på marknaden. Kunderna har varit mycket nöjda med produktionsvinsterna och de är glada över att använda innovativ teknik på sina lager, säger Markus Voss, informationschef och Officer & Chief Operating Officer, DHL Supply Chain.

Efter att ha genomför ett komplett pilotprogram över hela USA, i Mellaneuropa och i Storbritannien inom flera olika branscher, som till exempel teknologi och detaljhandeln, har DHL nu etablerat ”Vision Picking-lösningen” på lång sikt. Teknologin har mognat till att bli en standard. Det är en reproducerbar lösning som lovar snabbare och enklare implementering i kundernas verksamhet.

Det kan dra nytta av produktionsvinster tack vare ökad noggrannhet och snabbare plockning av produkter
Anställda har varit entusiastiska över att kunna använda toppmodern teknik. De är nöjda över hur lätta de smarta glasögonen är och hur mycket bekvämare processen är med hands-free-plockning.
– Vi är verkligen nöjda och glada över att testfasen av “Vision Picking” gått så bra och att vi nu kan säga att den ständigt utvecklandes reality-tekniken är ett av DHL Supply Chains standarderbjudanden, lägger Voss till.
– Som ett av branschens första företag att använda tekniken, har vi etablerat ett nytt sätt att plocka i hela branschen.

DHL har arbetat med tre partners under pilotstudien. Ubimax tillhandahöll den utvidgade realitymjukvaran xPick. De nyligen utannonserade Glass Enterprise Edition och Vuzix M100 och M300 glasögon användes som hårdvara. Genom andra partners i Asien och Australien fick man ytterligare bevis för att konceptet fungerar. Efter framgången med sitt ”Vision Picking-program” tittar DHL på fler applikationer för en ökad virtuell verklighet. Som till exempel utbildning, underhåll, beräkningar av dimensioner och andra lösningar.

Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0