Olja & RaffinaderierÖkad bunkringsefterfrågan av flytande naturgas
9/10/2017 2min lästid

Ökad bunkringsefterfrågan av flytande naturgas

9/10/2017 2min lästid
Ökad bunkringsefterfrågan av flytande naturgas

Skangas förväntar sig att efterfrågan av LNG för fartyg kommer att stiga betydligt under de kommande åren. Bildkälla: Skangas

Skangas bunkrade flytande naturgas (LNG) till tankfartyget Temsund i Göteborgs hamn.

Skangas bunkrade flytande naturgas (LNG) till tankfartyget Temsund i Göteborgs hamn. Det var den första gången som Skangas nya bunkringsfartyg Coralius arbetade i denna hamn. Ett stigande antal LNG-drivna fartyg ökar bunkringsefterfrågan.

“Vi har ett nära samarbete med både hamnar och myndigheter för att kunna förse ett stigande antal europeiska fartyg med LNG”, säger Gunnar Helmen, Sales Manager Marine hos Skangas. “I detta fall översåg den svenska transportstyrelsen verksamheten eftersom de för närvarande håller på att sammanställa LNG-riktlinjer för svenska hamnar. Snart kommer flottan med LNG-drivna fartyg med endast svenska ägare att fördubblas. Fram tills nu har vi bunkrat LNG via tankbilar i Göteborgs hamn. Vårt bunkringsfartyg är ytterligare ett sätt att tillfredsställa efterfrågan.”

Fartyg-till-fartyg-bunkring (så kallad s-t-s) är ofta den lösning som föredras för överföring av bränsle. Det erbjuder flexibilitet vid överföringsplatsen, var fartyget än befinner sig, och är en smidig operation.

Det mottagande fartyget Ternsund är en olje- och kemikalietanker som byggdes 2016 för rederiet Terntank. Hon har en LNG-dubbelbränslemotor från Wärtsila. För närvarande är hon verksam i anslutning till ett tidscharteravtal med Finnish North European Oil Trade (NEOT) och fraktar produkter från Göteborgsområdet.

LNG är det renaste tillgängliga marina bränslet och håller snabbt på att bli allt mera populärt och accepterat – och används som ett kostnadseffektivt alternativ. LNG lämpar sig för alla fartygstyper, inklusive färjor, passagerarfartyg, tankfartyg, bulkfartyg, frakt- och containerfartyg. LNG erbjuder flera fördelar genom att minska de lokala föroreningarna och bevara miljön. En övergång till LNG eliminerar SOx och partiklar fullständigt och minskar NOx-utsläppen med upp till 85 %. Dessutom minskar LNG utsläppen av CO2 med minst 20 %. Användning av LNG som marint bränsle innebär även efterlevnad med nuvarande och framtida IMO- och EU-regler.

Skangas förväntar sig att efterfrågan av LNG för fartyg kommer att stiga betydligt under de kommande åren eftersom ansvarstagande företag söker efter renare bränslealternativ.

Spara den här artikeln

Missa inget! Prenumerera gratis på nyhetsbrevet

Prenumerera på Branschaktuellt’s nyhetsbrev – det är helt kostnadsfritt!