2020-01-31 Inre hamnen får nytt liv https://branschaktuellt.se/wp-content/uploads/2020/01/fredrik-wallin-inre-hamnen-norrkoping.jpg

Inre hamnen får nytt liv

Fredrik Wallin, projektledare, Norrköpings kommun. Fotograf Juliana Fälldin.
Reportage

Inre Hamnen i Norrköping är i full förvandling till att bli en levande stadsdel, präglat av kontrasten mellan historia och framtid. I december invigdes entrén till det som så småningom ska bli den nya stadsdelen Inre hamnen i Norrköping.

Efter sanering av förorenad mark är strukturen med nya gator och övrig infrastruktur snart på plats och i december invigdes entrén till den nya stadsdelen. Nu väntar byggstart för kajstråk, broar och en ny kanal. Därefter ska bostadshusen byggas.

Annons

– Ur ett regionalt perspektiv är det ett ganska ovanligt projekt. Vi försöker att flytta staden närmare havet och ta vara på de attraktioner och möjligheter som finns, säger Fredrik Wallin, projektledare för Inre Hamnen.

Badbryggor. Illustration: Nyréns arkitektkontor.

Ny samlingspunkt

Det är NCC som i partnering med Norrköpings kommun nu omvandlar industrihamnen till en levande stadsdel med cirka 3 000 bostäder. Det blir en mix av både hyresrätter och bostadsrätter. Det kommer även byggas kontor och en mängd olika verksamheter som till exempel skolor, restauranger, caféer och andra besöksmål.

Annons

– Det är ett omfattande projekt för oss på Norrköpings kommun. När det är klart kommer Inre hamnen vara en helt ny samlingspunkt för alla Norrköpingsbor med viktiga inslag så som kanaler, båtliv, kajer och bryggor.

Kanaler och broar på Rasphusplan. Illustration: Nyréns arkitektkontor.

Nio aktörer har valts ut för att utveckla den första etappen, som kommer bestå av 1000 bostäder, kontor och en förskola. De första husen börjar byggas under 2020. Fredrik Wallin beskriver samarbetet med byggföretagen som unikt.

Annons

– Visionen är ”laget är bättre än jaget” vilket ska inspirera alla aktörer till att arbeta mot samma mål. Det är ett väldigt speciellt samarbete och jag tror inte att någon i Sverige har drivit det så långt som vi har gjort, säger Fredrik Wallin.

Då och nu

Platsen har länge haft en historisk betydelse. Motala ströms mynning i Bråviken kan beskrivas som en port in till Östergötland under både förhistorisk och historisk tid. Att inspirationen till den nya stadsdelen tar avstamp i hamnens anrika historia blev en självklarhet.

– Norrköpingsborna har tidigare uppskattat att man har bevarat och omvandlat gamla industribyggnader och fabriker och fyllt det med liv genom att skapa universitet och bostäder. För hamnen har vi tagit fram ett så kallat kulör och materialprogram, med bland annat färger som finns i hamnen med inspiration från gripklor, master, beläggningar och mycket annat. Hus och landskap som ritas med utgångspunkt i programmet. Det är ett speciellt sätt att jobba på.

Visualisering: Erick Arango Marcano.

Ostlänken, en viktig knytpunkt

Förutom att knyta an till dåtid – lyckas projektet även möta framtid. Ostlänken mellan Järna och Linköping är den första delen i ett framtida höghastighetsnät mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Med ett stopp i Norrköping såklart.

– Inre hamnen är ett av de första större projekten som byggs intill Ostlänken. Genom att länka samman Inre hamnen med snabbtåg kan vi göra nytta av projektet ytterligare, stärka regionförstoringen och nå Stockholm snabbare, det är viktigt, säger Fredrik Wallin.

Text av Myrna Whitaker

Missa inget!

Prenumerera på Branschaktuellt's nyhetsbrev - det är helt kostnadsfritt!