2018-12-05 Renovering avgörande för landets tågtrafik https://branschaktuellt.se/wp-content/uploads/2018/12/Getingmidjanwebb.jpg

Renovering avgörande för landets tågtrafik

Getingmidjan i Stockholm
Sträckan är "Sveriges största underhållningsprojekt". Foto: Trafikverket.
Reportage

Just nu renoveras Getingmidjan, sträckan mellan Stockholm Central och Stockholm södra. För 3,1 miljarder kronor ska livslängden förlängas med 80 år och anpassas till framtidens tågtrafik.
– Det är Sveriges största underhållningsprojekt, säger Kent Sahlman från Trafikverket.

Alla fjärr- och regionaltåg som åker söderut från Stockholm passerar det som kallas Getingmidjan, den två kilometer långa sträckan mellan Stockholm Central och Stockholm södra. Det gör den till en av Sveriges mest trafikerade tågsträcka.
– Den har nått sin tekniska livslängd. Rustar vi inte upp den måste vi sätta ner hastigheten på tågen som går där och efter ytterligare tid till slut stoppa allt. Det vill vi inte eftersom Getingmidjan har stor betydelse för tågtrafiken. Får vi störningar där så kan det påverka 80 procent av all tågtrafik i Sverige, sträckan är väldigt känslig, säger Kent Sahlman, trafikverket.

Mer än bara tågräls

Getingmidjan byggdes på 50-talet och slitaget är stort i och med att hela 600 tåg passerade varje dag innan citybanan invigdes sommaren 2017. I framtiden beräknas dessutom trafiken att öka kontinuerligt.
För 3,1 miljarder kronor handlar det däremot inte bara om två kilometer tågräls. Sträckan går över fem broar som måste förstärkas, två tunnlar ska renoveras, kablar bytas ut, broöverbyggnader ersättas, och mycket mer än så.
Den beräknas vara klar 2021, men på grund av att trafiken stoppas vid renoveringen så kan stora delar av arbetet bara ske under specifika perioder, som under somrar, påskhelger, en hösthelg varje år och nätter.
– Det är Sveriges största underhållsprojekt och det påstås också kunna vara det mest komplexa. Det finns många risker med att byta ut 200 till 260 meter långa broöverbyggnader under endast åtta veckor, samtidigt som all trafik ska fungera mitt i centrala Stockholm. Påverkan på biltrafiken, cyklister och båttrafiken måste minimeras samtidigt som stor hänsyn behöver tas till den oersättliga kulturmiljön på Riddarholmen, som inte får skadas under arbetet. Det krävs väldigt stor planering att kunna genomföra arbetet på utsatta tider och att det också ska ske utan arbetsolyckor. Tänk att man ibland jobbar dygnet runt i järnvägsmiljö, tunnlar och över strömmande vatten där riskerna är betydligt större än vanligt, så vi har ett stort fokus på arbetsmiljön. Vi har lyckligtvis inte haft någon allvarlig olycka, men det är en enorm utmaning, både planerings- och tidsmässigt.

450 personer jobbade dygnet runt i somras

Söder om Stockholm har det byggts en tillfällig tågdepå i Älvsjö och både Stockholm södra och Flemingsbergs station har byggts för att möjliggöra tågvändningar. Dessutom har växlar byggts om i Karlberg, norr om Stockholm, för att posttåg ska kunna passera genom Citybanan. Det är för att kunna stänga av Getingmidjan under arbetet, vilket krävdes i somras då runt 450 personer jobbade dygnet runt i åtta veckor. Men det är bara en del av det stora logistiska arbetet som måste ske under den tidskrävande perioden.
– Det har hittills gått över förväntan. Vi satsade mycket på informationsvärdar och skyltning för att det skulle fungera så bra som möjligt för resenärerna när de behövde byta tåg under den tiden. När det går så här bra blir man extra stolt, men sen får man vara ödmjuk inför framtiden eftersom det är riktigt stora utmaningar kvar. Broöverbyggnaderna har inte bytts ut än, men arbetet i sommar var ju komplicerat nog, säger Kent Sahlman och tittar återigen tillbaka på sommarens arbete på sann Trafikverks-manér:
– Första tåget gick precis som väntat klockan 4:53 på måndag morgon strax efter arbetet var klart. Inga oplanerade störningar.

Missa inget!

Prenumerera på Branschaktuellt's nyhetsbrev - det är helt kostnadsfritt!