Den nya
staden Landvetter Södra byggs i Härryda kommun, Göteborg med målet att
den ska bli state of art i hållbarhet, smarta lösningar och modern teknik för
framtidens stadsutveckling med avtryck i Agenda 2030.
Landvetter Södra sträcker sig över ett 800 hektar stort område. Ett projekt som
inte bara är stort utan även först i sitt slag i Sverige.
– Tillsammans med sex exploatörer ska vi planera och utveckla en helt ny stad
från grunden. Målet är att staden skall bli modern, internationell, innovativ
men framför allt mänsklig, med stark koppling till naturen. Det finns enorm
potential. Landvetter södra skapar en arena för innovation inom hållbart
byggande, energi, näringslivsutveckling och stadsplanering. Vi har möjligheter att tillämpa hållbart
byggande på ett helt annat sätt nu när vi bygger en stad från grunden. Vi utgår
från UN-Habitats och har en unik möjlighet att arbeta hållbart också under
byggfasen. Bland annat möjligheten att optimera och minimera antalet
transporter under byggnation, som är en utmaning när du förtätar befintliga
städer. Vi har även möjlighet att arbeta med massbalansering, speciellt under
de första etapperna då vi behöver både ta bort massor, för att sen föra
tillbaka massor. Under den perioden kanske det finns möjligheter att
mellanlagra massor tills det behövs igen, vilket gör att vi skulle kunna
minimera nästan 50 000 lastbilstransporter bara av att kunna arbeta i ett
och samma område. Det är väldigt få projekt som har den här möjligheten, säger Per Vorberg, kommunstyrelsens
ordförande (M) Härryda kommun.
Snabb teknik men daterade föreskrifter
Men det finns några utmaningar på vägen, en av dem är Plan- och
bygglagen som inte riktigt är utformad för den här typen av flexibilitet i byggprojekt.
– Vi för en dialog just
nu om det skulle kunna vara möjligt att få ett undantag för massbalansering,
eller att kanske rent utav ändra lagen, för de miljömässiga vinster som kan
erhållas. Krasst sagt är dagens lagstiftning inte anpassad till dagens teknik,
vilket gör att vi inte kan vara så hållbara som vi vill vara. En annan fråga vi arbetar med är om att få
till ett undantag från trafikförordningen så att staden kan byggas för autonoma
fordon och transporter från början.
Nog behövs
det mod och handlingskraft för att ro igenom ett projekt som Landvetter Södra. Men
självförtroendet är starkt när Per Vorberg tittar framåt.
– Vi har möjlighet att skapa ett praktiskt exempel på hur man kan jobba innovativt
med hållbar stadsutveckling. Det här sätter Västsverige och Sverige på kartan.
Vi måste hålla den nivån och inte vara rädda för att utmana. En annan aspekt
som jag gärna vill lyfta är att ett projekt som Landvetter Södra gör att
branschen möts och arbetar tillsammans. Här möts fastighetsbolag, utvecklare
och exploatörer och arbetar tillsammans med ett av Sveriges unikaste projekt.
Det och mycket mer kommer Per Vorberg att prata om på Fastighetsmässan i Malmö på Scen 1, onsdag
13.00 – 13:45 under rubriken: Så ska vi skapa en helt ny hållbar stad.