2019-01-16 Fem tips för dig som utställare https://branschaktuellt.se/wp-content/uploads/2018/12/Nordbygg-webb.jpg

Fem tips för dig som utställare

Så blir du framgångsrik på fastighetsmässan
Foto: Philip Erdtman.
Byggmässor
Mässor

Fastighetsmässan arrangeras nästa gång på Kistamässan i Stockholm i Mars nästa år. Över 280 utställare kommer att vara på plats – men hur ska en utställare tänka för att väcka intresse? Vi på Branschaktuellt har listat fem av våra bästa tips för att bli framgångsrik på mässan. 

  • Montern
    Att ha en monter som väcker intresse är A och O. Därför är det viktigt att skissa på en i förväg för att undvika överraskningar när ni ska montera den på plats. Fastighetsmässan är stor, så det gäller att gå för material av storlek större och ha tryck som syns på avstånd i olika riktningar. Några punkter som är viktiga är inredning, belysning och strategisk placering – hur syns företagsloggan eller produkten bäst vid placeringen och ytan?

 

  • Erbjudanden & gåvor
    Att ställa ut och prata med folk på mässan är en sak – men att få dem att minnas er efter mässan är en annan. Därför är det viktigt att ta fram lockande erbjudanden och dela ut saker som gör att just ni blir ihågkomna. Gratis företagspennor, tygpåsar och karameller är vanliga exempel – men det finns utrymme att vara kreativ!

 

  • Personal
    Montern och en engagerad personal går hand i hand. De måste kunna svara på besökarnas frågor och representera företaget väl. Men tänk också på att det är långa dagar på plats och därför är det viktigt att ni som företag hjälper personalen att prestera på bästa sätt.

 

  • Strategiplanering
    En fin monter, härliga erbjudanden och en trevlig personal kräver en tydlig strategi. Det ska gärna planeras långt innan mässan: Vad för tjänst eller produkt ska vi lyfta och hur gör vi det på bästa sätt? Vilka är huvudmålen och vilka är målgruppen för just det här tillfället? Dessutom är det viktigt med att vara enhetlig – att allt från gåvor till personalens kläder följer företaget eller dess budskap.

 

  • Uppföljning
    Efter mässan är det dags att ta emot det hårda jobbet inför på svart och vitt. Ta kontakt med de potentiella eller befintliga kunder ni mött på mässan och sammanställ resultatet med siffror. Gick det som förväntat? Varför gick det bra eller dåligt? Hur kan vi göra det bättre i framtiden? På så sätt kan ditt företag göra det ännu bättre inför nästa Fastighetsmässa.

    Vill ni ställa ut på mässan – skriv in dina kontaktuppgifter nedan så kontaktar en säljare på Fastighetsmässan dig

    Missa inget!

    Prenumerera på Branschaktuellt's nyhetsbrev - det är helt kostnadsfritt!