Transport & Logistik Logistikläge
2 min lästid

Bygget av ny logistikpark flyter på i rask takt

26:e juli 2021, 12:06
Bygget av ny logistikpark flyter på i rask takt
Visionsbild för Sundsvalls Logistikpark. Illustration: Ramboll
Myrna Whitaker Myrna Whitaker
Like 0

I augusti 2020 startade bygget av Sundsvalls nya logistikpark. En storsatsning som syftar till att säkerställa tillväxt och hållbara godstransporter till och från Sundsvall. Här ska väg, järnväg och sjöfart kopplas ihop för att ytterligare möjliggöra för Sundsvalls hamn att bli en av landets viktigaste transportnav.

Just nu växer Sundsvall på flera håll – det miljardsatsas på industri och ett stort antal bostäder byggs. Det i sin tur medför ett ökat transportbehov – därför byggs nu Sundsvall Logistikpark. Samordnare av projektet är det kommunala bolaget Sundsvall Logistikpark AB.

Ett projekt med hållbarhet i fokus
Ur ett nationellt perspektiv är Sundsvalls hamn strategiskt viktig. Bland annat är den en av Sveriges största skogsindustrihamnar där man skeppar till bland annat London och Rotterdam. Med den här satsningen vill man öka tillväxten och samtidigt satsa på än mer hållbara och miljövänliga transportmöjligheter. Logistikparken kommer att byggas enligt miljöcertifieringssystemet Ceequal, den första i sitt slag i Sverige.

För att säkerställa ännu smidigare transporter bygger man en kombiterminal samt nya logistikytor. Här ska väg, järnväg och sjöfart kopplas ihop så att de möts på ett och samma område. Lastning av gods ska kunna ske utan tidsförluster och onödiga transportsträckor.

I stället för dagen järnvägsspår på 350 meter kommer man att kunna erbjuda tre spår om 650 meter vardera.

Ansvarig tror att tidsplanen kommer att hållas 
Sven Magnusson, VD på Sundsvall Logistikpark AB kommenterar utmaningarna gällande projektet.
– Eftersom byggplatsen ligger relativt nära tätbebyggelse har det varit hundra procent fokus på säkerhet och information. Mycket berg och grus ska sprängas och flyttas så det gäller att ha en tydlig och tät kontakt med allmänheten.

– Utöver det har det såklart varit viktigt att ha en dialog med övriga som arbetar med intilliggande projekt som byggs parallellt, till exempel järnvägen.

Bygget beräknas stå klart 2024. Ett mål som Sven tror att man kommer att kunna hålla. – Just nu går allting till och med fortare än planerat, säger han. Att det går så bra menar Sven beror på den välanpassade organisationen kring projektet. Han lovordar samarbetet med totalentreprenören PEAB, Öhmans entreprenad och övriga inblandade.

Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0