KollektivtrafikMTR tecknar avsiktsförklaring gällande ny tunnelbanelinje i Beijing
3/12/2014 2min lästid

MTR tecknar avsiktsförklaring gällande ny tunnelbanelinje i Beijing

3/12/2014 2min lästid
MTR tecknar avsiktsförklaring gällande ny tunnelbanelinje i Beijing

Tunnelbanelinje 16 blir MTR:s fjärde tunnelbaneprojekt i Beijing.

I dagarna har MTR Corporation i Hongkong undertecknat en avsiktsförklaring med kommunstyrelsen i Beijing för linje 16 i Beijings tunnelbana. Genomförandet av den nya tunnelbanelinjen möjliggörs genom offentlig privat samverkan (en så kallad OPS-lösning) där MTR och staden Beijing genom ett nära samarbete kring finansiering och drift gemensamt investerar i den nya tunnelbanesträckningen.

– Tunnelbanelinje 16 blir MTR:s fjärde tunnelbaneprojekt i Beijing och vi är hedrade över att få fortsätta bidra till en hållbar utveckling av kollektivtrafiken, säger Lincoln Leong, tillförordnad VD för MTR Corporation.

OPS-kontraktet är värt motsvarande drygt 60 miljarder SEK. MTR åtar sig att stå för ca 30 procent av projektets kostnader. Dessa 30 procent omfattar tåginfrastrukturen såsom signalsystem, strömförsörjning och fordon. Avsiktsförklaringen innebär även att MTR ska driva tunnelbanelinjen i 30 år.

– Vi på MTR har lång erfarenhet från Hongkong att bygga och driva spårbunden trafik med denna samarbetsform, säger Peter Viinapuu, VD MTR Nordic. I Sverige har vi knappt sett några projekt inom transportsektorn där man använt sig av OPS-lösningar men vi ser att det finns en stor potential även för den svenska spårtrafiken.

Tunnelbanelinjen kommer att sträcka sig över 50 kilometer och 29 stationer. Linjen kommer att öppnas i två faser från och med slutet av 2016, och linjen kommer att vara i full drift under 2018.

Spara den här artikeln

Missa inget! Prenumerera gratis på nyhetsbrevet

Prenumerera på Branschaktuellt’s nyhetsbrev – det är helt kostnadsfritt!