Infrastruktur Kollektivtrafik
2 min lästid

T-banetåg från Bombardier till världens längsta förarlösa tunnelbana

15:e oktober 2012, 07:40
T-banetåg från Bombardier till världens längsta förarlösa tunnelbana
Arkivbild.
Marcus Rosenholm Marcus Rosenholm
Like 0

Bombardier har nu levererat det första MOVIA-tunnelbanetåget till Singapores nya Down Town Line, som med sina 42 kilometer och 33 stationer blir världens längsta linje för förarlös drift.

Leveransen sker till Singapores Land Transport Authority (LTA) enligt ett kontrakt som tecknades 2008 och avser 219 MOVIA-vagnar som kommer att trafikera sträckan i trevagnarståg. Förarlös drift ställer synnerligen höga krav på säkerhet, funktion och tillförlitlighet. Ett skäl är att trafik med förarlös drift kan ske med högre turtäthet för att ge större kapacitet. Ett annat skäl är att personal inte finns till hands i riktigt samma höga utsträckning för att åtgärda mindre fel som skulle kunna leda till driftsstörningar. Ett tredje skäl är att exaktheten vid ankomst till plattform måste vara hundraprocentig.

Samtidigt var leveranstrygghet och kostnadseffektivitet viktiga kriterier för Land Transport Authority. Därför valde Bombardier, i nära samråd med kunden, att utföra arbetet med konstruktion, tillverkning och slutmontering vid de anläggningar som var mest lämpade för just detta projekt. Arbetet med konstruktion har exempelvis gjorts i Hennigsdorf, Tyskland medan montage ägt rum hos Bombardiers joint venture i Changchun i Kina.

MOVIA-tågen ger Singapore ett lyft både tekniskt och miljömässigt jämfört med de tåg som idag trafikerar tunnelbanenätet. Kapaciteten blir exempelvis mer än 10 procent högre än för de tåg som idag är i drift på stadens Circle Line. Tack vare driv- och styrsystemet MITRAC, utvecklat och konstruerat av Bombardier i Västerås, reduceras energiförbrukningen markant och driftskostnaderna minimeras. Tåget är också återvinningsbart till 90 procent.

Down Town Line väntas få cirka 500 000 resenärer dagligen när linjen är i full drift. Den första delsträckan invigs i början av 2013.

Hittills har 3 900 tunnelbanevagnar av typ BOMBARDIER MOVIA beställts av städer i Asien, Europa och Nordamerika. Tågen utvecklas utifrån respektive kunds behov och preferenser med utgångspunkt i en standardiserad produktplattform, vilket säkrar hög tillförlitlighet, säkerhet och servicegrad samtidigt som livscykelkostnaderna hålls nere.

Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0