JärnvägVeolia blev segrare över Öresund
02.12.2013 08:28 3 min lästid

Veolia blev segrare över Öresund

02.12.2013 08:28 3 min lästid

Foto: Kasper Dudzik

"Sveriges kanske mest komplexa trafikupplägg"

Marcus Rosenholm
0

I hård konkurrens vann Veolia Transport upphandlingen om tågtrafiken över Öresund. Det meddelade Öresundståg genom tilldelningsbeslutet som offentliggjordes i fredags.

Avtalet löper på 5 år med möjlighet till förlängning i ytterligare upp till 2 år och avtalets ekonomiska värde uppgår till cirka 530 Mkr per år. Trafikeringssträckorna blir de samma som tidigare men i avtalet finns också optioner för en rad nya linjer i systemet.

– Att få förnyat förtroende att bedriva Sveriges kanske mest komplexa trafikupplägg är självklart en stor ära. Jag känner både stolthet och glädje över beslutet. Det är många som har arbetat hårt för att vi skulle vinna upphandlingen, och det här är en seger för alla anställda inom Veolia Transport som varje dag gör sitt yttersta för att våra resenärer ska få en bra och säker resa, säger Gunnar Schön, VD för Veolia Transport Sverige, direkt efter att han nåtts av beskedet.

Följande trafikföretag har lämnat in anbud;
Veolia Transport Sverige AB
Arriva Tåg AB
SJ AB

Avtalet innebär i huvudsak att Veolia Transport Sverige AB får ansvar för tågdrift, ombordbemanning, ombordservering på vissa sträckor samt ansvar för ersättningstrafik med buss och taxi. Det tekniska underhållet av tågen kommer att ligga kvar hos DSB i Danmark tillsvidare.
–  Vi är mycket nöjda med att kunna redovisa att Veolia Transport Sverige AB fortsätter driften av Öresundstågen från 2014. Anbuden ha utvärderats med avseende på pris och kvalitet och vi är övertygade om att vi kommer att få en stabil trafik där vi nu tillsammans i alla län kan arbeta för en ökad kundupplevd kvalitet och punktlighet, säger Gunnar Wulff, VD Öresundståg AB. Det nya avtalet innebär en viss kostnadsminsking från dagens nivå.

Det nya avtalet är även fortsättningsvis ett sk. incitamentsavtal som är kopplat till kundnöjdhet och punktlighet. Även i det nya avtalet byter tågen personal i Malmö eller Köpenhamn och tågen som utför själva trafiken är en mix av svenska och danska tåg.

I grunduppdraget ingår linjerna;
Nationsgräns Sverige/Danmark – Malmö – Helsingborg – Halmstad – Göteborg
Nationsgräns Sverige/Danmark – Malmö – Hässleholm – Växjö – Kalmar
Nationsgräns Sverige/Danmark- Malmö – Hässleholm – Kristianstad – Karlskrona
Totalt rör det sig om ca 13 miljoner tågkilometer/år.

I upphandlingen har även ingått obligatoriska optioner för följande linjer;
Göteborg – Borås – Värnamo – Alvesta
Jönköping – Nässjö/Värnamo – Alvesta
Emmaboda – Karlskrona
Hässleholm – Markaryd – Halmstad

–  Vi har fullt förtroende för Veolia Transport Sverige AB och ser med tillförsikt fram emot att utöka och utveckla Öresundstågstrafiken ännu mer i södra Sverige till att bli ett ännu mer komplett tågsystem som gagnar våra kunder och ett ökat resande, säger Thomas Nilsson, ordförande, Öresundståg AB.

Spara den här artikeln

Missa inget! Prenumerera gratis på nyhetsbrevet

Prenumerera på Branschaktuellt’s nyhetsbrev – det är helt kostnadsfritt!