InteriorSpektakulär inredning ger VIP-känsla på Tele2 Arena
27/08/2013 4min lästid

Spektakulär inredning ger VIP-känsla på Tele2 Arena

27/08/2013 4min lästid
Spektakulär inredning ger VIP-känsla på Tele2 Arena

“Ser inte ut som en vanlig arena”

Med en spektakulär interiör, ritad av Tema och förverkligad av Input interiör, sätter Stockholms nya cityarena fullt fokus på framtidens VIP-upplevelser och nytt kreativt nätverkande.

Den 24 augusti invigs Tele2 Arena med ett stort invigningskalas frontat av Robyn, Kent och Lars Winnerbäck.  Som en del i att kunna erbjuda upplevelser i världsklass har arenans interiör stått i fokus från dag ett. White Arkitekter står bakom arkitekturen och Tema har fyllt den med ett inredningskoncept präglat av skandinavisk design och ombonade naturmaterial. Inredningsföretaget Input interiör har i sin tur anlitats för att förverkliga arkitektens ritningar och färdigställa interiören.
– Med Tele2 Arena har man verkligen valt att satsa på interiören och vågat göra ovanligt spektakulära val. Tele2 Arena ser inte ut som en vanlig arena, menar Annie Engström, kundansvarig på Input interiör.

Arenans interiör präglas av skandinavisk design, hantverk, naturliga material, minimalism och transparens. Inredningen är ombonad och bland materialen återfinns ljusa träslag såsom ask samt mycket mässing, koppar och andra metaller. Ljust och fräscht mixas upp med nya och unika produkter samt spännande färg- och formval.
– Malin Chapó på Tema har gjort ett fantastiskt jobb. Hon har definitivt flyttat fram positionerna för hur en arenainredning kan se ut. Inredningen är väl genomtänkt ner till minsta detalj, berättar Annie Engström och tillägger:

– Vårt eget arbete har bestått i alltifrån att provmöblera och ta fram materialprover till att sköta inköp och samordna, leverera, montera och färdigställa inredningen.

Leverantörer från Skandinavien
Arbetet med Tele2 Arena har haft en stark miljöattityd. Vartenda material har utvärderats för att passa in i arenan och tydliga riktlinjer har avgjort att leverantörerna inte får komma längre bort än från Europa. Bland produkter och varumärken syns främst skandinaviska leverantörer såsom Rumbler, Offecct, Lammhults, Johanson design, Balzar Beskow, Karl Andersson & Söner och TreCe. Pinnstolen Miss Holly från Stolab mixas med stolen Nub från Andreu World och soffan Ugo från LK Hjelle med soffan Dunder från Blå Station. Bland de mer långväga leverantörerna syns Arper från Italien och Tom Dixon från England.
– De specialframtagna mattorna från Ogeborg ska också nämnas samt fåtöljen Attitude från Fritz Hansen som egentligen tagits ur produktion men som återtagits för detta ändamål. De specialbyggda skifferväggarna med eldstäder i loungen är också något av en favorit bland oss som arbetat med arenan, berättar Annie Engström.

Premiumytor och VIP-lounger
En av de största satsningarna ligger på arenans premiumytor som blir en plattform för relationsskapande och affärer. Både utformningen och designen är nyskapande och flera av koncepten helt nya för den svenska marknaden. Terrassloger, lounger, premiumytor, VIP-rum, dussintalet restauranger och barer skapar utrymme för mingel, nätverkande och relationsbyggande.
– Stockholm Stad och Stockholm Globe Arenas har en tydlig vision. Stockholm ska bli ett centrum för evenemang i världsklass. För att förverkliga den visionen måste vi leverera upplevelser i världsklass. Besökarens upplevelse är vårt fokus och där spelar inredningen en mycket viktig roll, förklarar Stefan Gustavsson, försäljnings- och affärsutvecklingschef på Stockholm Globe Arenas.
Helene Grape, Senior Sales Manager – Premium på Stockholm Globe Arenas, tillägger:
– Interiören har varit en oerhört viktig del i det vi velat skapa. Vårt mål har varit att ta fram Premiumytor där du kan stärka dina affärsrelationer samtidigt som du bjuds på förstklassig underhållning. Med Tele2 Arena tar vi ett stort kliv in i framtidens VIP upplevelser som vi har skapat tillsammans med bland annat Input interiör. Intresset har varit stort och samtliga loger och terrassloger är slutsålda på årsbasis.

Lagneutral färgsättning
Fotbollslagen Hammarby IF och Djurgårdens IF kommer att husera i arenan vilket ställt extra stora krav under arbetet med interiören.
– Det svåraste har utan tvekan varit att få ihop samarbetet mellan sponsorer, verksamhetsidkare och kunden Stockholm Globe Arenas – utan att tappa den röda tråden. Färgsättningen är ett exempel där Hammarbys grön-vita, Djurgårdens blå-gul-röda och även AIK:s gul-svarta helt fått gå bort. Istället har vi satsat på mer turkosa, lila, korallfärgade, mossgröna och skimrande toner vilka alla är noga framtagna som lagneutrala och samtidigt färgstarka. Färg spelar stor roll, avslutar Malin Chapó på Tema.

Spara den här artikeln

Missa inget! Prenumerera gratis på nyhetsbrevet

Prenumerera på Branschaktuellt’s nyhetsbrev – det är helt kostnadsfritt!