Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
E16 är en av Norges mest trafikerade tvåfiliga vägar och huvudled mellan Oslo och Bergen. Bjørnegårdtunneln är en del av nya E16, och tunneln ska bidra till större framkomlighet och ökad trafiksäkerhet, samt bidra till utvecklingen av Sandvika.
– Den här affären visar på vår starka konkurrenskraft vad gäller tekniskt och driftsmässigt avancerade infrastrukturprojekt. Det här är det andra miljardkontraktet för vår del med norska Vägverket under detta kvartal. Vi ser fram emot ett gott samarbete med vår uppdragsgivare och de trafikanter detta berör, säger Håkon Tjomsland, affärsområdeschef för NCC Construction Norway.
Den nya tunneln blir 2,3 kilometer lång med dubbla körfält i båda riktningarna. I uppdraget ingår även en 290 meter lång anslutande tunnel, samt omfattande vägarbeten som ska utföras vid Kjørbopassagen där E16 möter E18. NCC har gedigen erfarenhet av avancerade tunnel- och infrastrukturprojekt i Norge, och arbetar i dag med flera större tunnel- och broprojekt.
På anläggningsplatsen tillämpas NCC:s eget miljökoncept för bygg- och anläggningsprojekt, Grön byggarbetsplats, vilket innebär hårdare krav på en hel rad områden jämfört med minimikraven från myndigheterna.
Arbetet startar i januari 2015 och pågår fram till december 2019. Ordern registreras i fjärde kvartalet 2014 i affärsområdet NCC Construction Norway.
Fotonot:/ Bild NCC/ Foto visar Operatunneln
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB