2019-09-12 Grönt för nytt brobygge https://branschaktuellt.se/wp-content/uploads/2019/09/sundsvall-bro.jpg

Grönt för nytt brobygge

Storbron fotomontage - &Rundquist är arkitekter bakom bron. Bild: &Rundquist
Vägar

Bron över Selångersån i Sundsvall har 83 år på nacken och behöver ersättas. Peab har fått i uppdrag av Sundsvalls kommun att bygga en ny bro för 106 miljoner kronor.

Den nya bron får en 18 meters spännvidd och kommer att ha tre körfält samt två gång- och cykelbanor. Bakom utformningen står &Rundquist.

–  Ända sedan 1936 har Storbron varit en central del av Sundsvall och att nu få vara delaktig i att bygga en helt ny Storbro känns självklart mycket bra. Jag ser fram emot att den nya bron står här minst lika länge som den tidigare bron gjort, säger Jörgen Eriksson, regionchef Peab i ett pressmeddelande.

Byggstart i september 2019

I projektet ingår det även att bygga en ny kaj och kajstråk längs med Selångersån samt mark- och gatuarbeten i anslutning till bron. Uppdraget är en totalentreprenad med byggstart i september 2019 och beräknas vara klar i oktober 2021. Projektet orderanmäls i det tredje kvartalet 2019.

När den nya Storbron byggs förbättras den på flera punkter. I och med att den byggs med två breda gång- och cykelbanor på vardera sida av bron så ökar framkomligheten för både gående och cyklister. Den nya bron får också en fri höjd på 4,60 meter, vilket gör att framkomligheten under bron förbättras för både kollektivtrafik och varutransporter. Den fria höjden innebär att Ågatan får en bra funktion med anslutning till Storgatan.

–  Vi bygger en nyare, modernare och tryggare bro där vi samtidigt ökar rymligheten och kontakten med vattnet. Vi öppnar också upp Selångersån i och med att vi breddar ån för att minska risken för skador vid höga vattenflöden, säger Stefan Näslund, sektionschef, gatuavdelningen Sundsvalls kommun.

Ny utformning av området

Kajerna mellan Storbron och IBM-huset, på både norra och södra sidan av Selångersån, kommer att rustas upp för att säkerställa den långsiktiga bärigheten. De kommer även att anpassas efter den nya utformningen av området, så som redan gjorts nedströms Storbron. När Storbron är klar kommer den provisoriska bron att tas bort. När kajerna är klara kommer Badhusparken att rustas upp som ett sista led i projektet.

Missa inget!

Prenumerera på Branschaktuellt's nyhetsbrev - det är helt kostnadsfritt!