Infrastruktur Vägar
2 min lästid

Klart för ny sträckning av E4 Kongberget–Gnarp

19:e februari 2018, 11:53
Vägarbete
Foto: Christer Bergström, Svevia

Trafikverket har nu tagit ställning till var nya E4 Kongberget–Gnarp ska byggas. Vid Harmånger har alternativ A3 (via västra Harmånger) valts. För resterande sträcka Harmånger–Gnarp kommer E4 att byggas i korridor B–C–D (förbi Jättendal, Bäling och Gnarp)

Den nya E4:an mellan Kongberget och Gnarp ska förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten och skapa praktiska lösningar för lokaltrafiken. För att uppnå detta så effektivt som möjligt har Trafikverket valt alternativ A3, via västra Harmånger. Sträckan Harmånger–Gnarp kommer att byggas i korridoren B–C–D förbi Jättendal, Bäling och Gnarp.

För- och nackdelar

Trafikverket har studerat sex alternativa lokaliseringar för E4 vid Harmånger. Samtliga alternativ har både för- och nackdelar. Ställningstagandet vilar på Trafikverkets samlade bedömning av hur väl alternativen uppfyller kraven på trafiksäkerhet och framkomlighet, samt vilka effekter, risker och lönsamhet de ger.

Målsättningen är att bygga en ny mötesseparerad E4. Hastigheten blir 110 km/tim med planskilda korsningar och möjlighet för långsamtgående fordon, gående och cyklister att färdas på ett separat vägnät.

– Det finns många fördelar med den valda sträckningen. Trafikplatsernas placering gör att kopplingen till Harmånger blir god, samtidigt som buller och barriäreffekter i samhället minskar. Under byggtiden blir det marginella störningar i trafiken på E4, säger Trafikverkets projektledare Kerstin Holmgren.

Hans Grindal