Infrastruktur Vägar
2 min lästid

Sjösättning av Marieholmstunnelns första del

3:e april 2017, 13:20
Tunnelelement till Marieholmstunneln byggs i torrdocka. Foto: Kasper Dudzik.
Tunnelelement till Marieholmstunneln byggs i torrdocka. Foto: Kasper Dudzik.

Marieholmstunneln i Göteborg byggs för fullt och snart är det dags för en viktig milstolpe. Trafikverket ska sjösätta det första tunnelelementet och bogsera ut det i Göta älv.

Den prelimära tidpunkten för sjösättningen är satt till förmiddagen onsdag den 12 april.

Marieholmstunneln i Göteborg byggs för fullt och snart är det dags för en viktig milstolpe. Trafikverket ska sjösätta det första tunnelelementet och bogsera ut det i Göta älv. Den prelimära tidpunkten för sjösättningen är satt till förmiddagen onsdag den 12 april.

Marieholmstunneln är en så kallad sänktunnel, vilket innebär att man bygger tunneln i delar på land i en torrdocka. Det första av de tre tunnelelementen ska nu sjösättas och bogseras ut från sin position i torrdockan till Göta Älv. Tunnelelementet, som väger 25 000 ton är 100 meter långt, 32 meter brett och 10 meter högt.

– Sjösättningen är ett mycket spektakulärt moment i bygget av tunneln, säger Stein Kleiven som är projektchef på Trafikverket för Marieholmsförbindelsen. Dessutom är det en unik händelse. Det färdigställs endast ett liknande sänktunnelprojekt om året i hela världen.

Vid transporten från dockan till parkeringsläget i älven används dels ett komplicerat vajerspel där man vinschar ut tunnelelementet från dockan för att sedan som sista moment använda en bogserbåt som kompletterar vajerspelet. Momentet tar cirka 3-4 timmar. Det element som nu sjösätts kommer att ligga i ett parkeringsläge strax utanför torrdockan tills det är dags för att genomföra sänkningsprocessen senare i höst.

Allmänheten kommer att kunna se processen från den nya gång- och cykelbron på nya Marieholmsbron. Tidpunkten för sjösättningen är preliminär, dels av byggtekniska skäl och dels för att man måste ta hänsyn till väderleksförhållanden.

Fakta:

  • Marieholmstunneln byggs för att minska sårbarheten i Göteborgs transportsystem.
  • Tunneln kommer att gå under Göta älv och ansluta E45 Marieholm och Partihallsförbindelsen till E6 Tingstadsmotet/Ringömotet.
  • Den byggs cirka 600 meter norr om Tingstadstunneln, blir knappt 500 meter lång och får tre körfält i varje riktning.
  • Trafiköppning sker 2020 och kostnaden beräknas till 3,5 miljarder kronor i 2009 års prisnivå.
  • Marieholmstunneln ingår i Västsvenska paketet.
Marcus Rosenholm