Infrastruktur Kollektivtrafik
2 min lästid

Olika lösningar för infrastruktur vid laddning av elbussar

24:e augusti 2016, 08:44
Olika lösningar för infrastruktur vid laddning av elbussar
Marcus Rosenholm Marcus Rosenholm
Like 0

Olika städer väljer olika lösningar för infrastruktur när det gäller laddning av elbussar.

Bäddar det för framtida problem?

De flesta orter som driver elbuss-projekt runt om i landet har valt depåladdning – det vill säga att bussens batterier enbart laddas en gång om dygnet, oftast under nattliga timmar.

Men internationellt dominerar snabbladdning med en strömgivare, pantograf, som sänks ned mot bussens tak vid stopp på ändhållplatser. Vi ser det även i Sverige, till exempel i Stockholm (Karolinska-Ropsten) och Göteborg (Lindholmen-Chalmers).

– Valet av laddningsteknik beror ju väldigt mycket på de behov som finns, vilken buss man väljer och vilka linjer den bussen ska trafikera, säger Susanna Hurtig, Director Emobility Nordics, på Vattenfall.

Hon tror att depåladdningen kommer att förbli ett viktigt komplement, inte minst då det gäller laddhybridbussar.

– Däremot blir snabbladdning vid hållplatser allt vanligare på linjer med hög frekvens och där man valt bussar som inte har så mycket batteri med sig, fortsätter Susanna.

– Depåladdning behöver inte ställa sig i konflikt med ändhållplatsladdning. Vi kommer att se båda i framtiden, menar Susanna.

Det finns också ett tredje sätt att ladda: induktivt, via magnetfält. Vattenfall är med i ett sådant projekt i Södertälje. Men Vattenfalls största roll blir, enligt Susanna, att ta totalansvar.

– Vi kan äga laddningsinfrastrukturen, bygga den, driva den och vara laddoperatör. Med det menar vi att laddstationerna är smarta, vi kopplar upp dem mot vår driftcentral där vi kan övervaka och avhjälpa fel, säger Susanna.

– Tillgänglighet är väldigt viktigt om det ska fungera i stor skala. Vår styrka är att vi är vana att äga elanläggningar, bygga och dimensionera. Vi använder med andra ord den kompetens vi redan har i företaget för det här ändamålet, avslutar Susanna.

#elbuss #elbussar #infrastruktur #kollektivtrafik #vattenfall
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0