2020-05-25 ”Alstom har skrivit vätgashistoria här” https://branschaktuellt.se/wp-content/uploads/2020/05/alstom.jpg

”Alstom har skrivit vätgashistoria här”

Fotograf: Alstom / Rene Frampe
Fotograf: Alstom / Rene Frampe
Kollektivtrafik

Efter 530 dagar och mer än 180 000 kilometer avslutades de framgångsrika testkörningarna av världens två första vätgaståg, Alstoms Coradia iLint-tåg i Tyskland.

– Alstom har skrivit vätgashistoria här. Projektet är av stor betydelse för industripolitik som sträcker sig långt bortom Tysklands gränser. Vad vi bevittnar här är den första konkurrenskraftiga produkten inom vätgasmobilitet på industriell nivå, säger Niedersachsens ekonomi- och transportminister, Dr. Bernd Althusmann i ett pressmeddelande.

Sättas i trafik till 2022

Från 2022 kommer 14 Coradia iLint-tåg att ersätta de befintliga dieseldrivna motorvagnstågen i Tyskland. LNVG var det första tågföretaget som trodde på vätgas och investerade i tekniken med en order på 14 Coradia iLint-tåg och trettio års underhåll och strömförsörjning. Alstom, som är en av de ledande tillverkarna av järnvägsfordon i Europa, kommer att tillverka bränslecellstågen för LNVG och ansvara för underhållet av fordonen vid sin anläggning i Salzgitter i Tyskland. Gas- och teknikföretaget Linde kommer att bygga och driva en vätgastankstation för serietågen nära stationen i Bremervörde.

– Vi är stolta över att vi var det första järnvägsbolaget i världen som fick köra de två första bränslecellstågen på Weser-Elbe-nätet. Våra passagerare var mycket nyfikna på tågen och den nya tekniken från första början. Förutom en mycket låg ljudnivå kunde vätgaståget leverera utsläppsfri drift, särskilt viktigt i tider av klimatförändringar. Driften av iLint var motiverande för våra tågförare, säger Andreas Wagner, chef för SPNV-divisionen och auktoriserad undertecknare på Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH (evb).

Missa inget!

Prenumerera på Branschaktuellt's nyhetsbrev - det är helt kostnadsfritt!