Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Detaljplanen för utbyggnaden av tunnelbanan till Arenastaden via Hagastaden och Södra Hagalund beslutades av kommunfullmäktige den 26 augusti 2019.
Den nya gula linjen utgörs av sammanlagt fyra kilometer långa spårtunnlar från Odenplan till Arenastaden. Tre nya stationer byggs på sträckan: Hagastaden, Södra Hagalund och Arenastaden.
Kommunstyrelsens ordförande Pehr Granfalk (M) kallar beslutet ”en milstolpe”.
– Beslutet om detaljplan är en milstolpe för utbyggnaden av ny tunnelbana genom Solna och en förutsättning för en hållbar stadsutveckling. Nya bostadskvarter, torg och förskolor växer fram i anslutning till de tunnelbanestationerna, vilket också bidrar till stadens medfinansiering av utbyggnaden av tunnelbanan och den nya stationen Södra Hagalund, säger Pehr Granfalk, i ett pressmeddelande.
Utbyggnaden av tunnelbanan genom Solna är ett resultat av förhandlingar mellan Staten, Stockholms läns landsting, Stockholms stad och Solna stad inom ramen för Stockholmsförhandlingen. Inriktningen är att Solna stad medfinansierar utbyggnaden av den nya tunnelbanelinjen med 600 miljoner kronor och utbyggnaden av tunnelbanestationen Södra Hagalund med 650 miljoner kronor.
Byggstart för den gula linjen är 2019 och byggtiden är cirka sex år.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB