Infrastruktur Kollektivtrafik
2 min lästid

Elbussprojektet får statligt stöd

31:a maj 2012, 14:46
Elbussprojektet får statligt stöd
Marcus Rosenholm Marcus Rosenholm
Like 0

Bild: Bombardier

Bombardiers PRIMOVE-koncept för ledningsoberoende eldrivna fordon tar ett steg närmare kommersiell drift i och med att det tyska transportministeriet beviljat anslag för att installera systemet i ett stadsbussprojekt i Braunschweig, Tyskland.

I samband med en presentation för branschexpertis och internationell press i Augsburg, Tyskland, tillkännagav det tyska transportministeriet  att man beviljat anslag för elbussprojektet i Braunschweig, där Bombardier kommer att installera PRIMOVE i ett samarbete med den lokala bussoperatören Braunschweiger Verkehrs-AG. PRIMOVE är redan i drift inom applikationer för spårvagn och buss och nu även för personbilar. Med dagens tillkännagivande är därmed PRIMOVE på väg att lämna pilotstadiet.

PRIMOVE-konceptet syftar till att lösa begränsningar kring körsträckor och laddningsintervall av elfordon genom att utveckla en gemensam teknik för alla typer av elektriska fordon: Spårvagnar, bussar, lastbilar, taxi och personbilar. Därmed sätts en ny standard för transporter med elektriska fordon genom att erbjuda enkla, obegränsade och utsläppsfria transporter i stadsmiljö för alla typer av elfordon. Spårvagnar, bussar, bilar och lastbilar kommer att kunna fungera utan kontaktledningar, kablar, stopp, eller långa väntetider för batteriladdningar och viktigast av allt, de får möjlighet att dela samma infrastruktur.

Om PRIMOVE
Bombardiers PRIMOVE ändrar spelplanen för elektriskt drivna fordon och syftar till att vara en väsentlig komponent för att uppnå verkligt hållbar rörlighet i städer. Ingen annan lösning ger jämförbara fördelar med hänsyn till dynamisk laddning, kraftförsörjning, flexibilitet, säkerhet och intermodalitet. PRIMOVE-tekniken ger kraftöverföring till alla typer av elektriska fordon. PRIMOVE-utrustningen, som är monterad under fordonet ,genererar ström från kablarna i marken genom induktiv energiöverföring. Systemet genererar energi bara när det är helt täckt av fordonet. Fordons- och väg/spår utrustningen är konstruerade för att uppfylla alla säkerhetskrav. Tillförlitliga prestanda garanteras, även under ogynnsamma väder- och markförhållanden så som snö, regn, is, sand eller vatten.

Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0