2021-04-29 Alstom ska utrusta 117 tåg med ERTMS https://branschaktuellt.se/wp-content/uploads/2020/02/alstom.jpg

Alstom ska utrusta 117 tåg med ERTMS

Bildkälla: Alstom
Järnväg

Alstom har tilldelats ett kontrakt om att utrusta 117 regionaltåg i Sverige med ERTMS-ombordssystem. Kontraktet är värt cirka 275 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande.

Kontraktet gäller två flottor av Coradia Nordic X61 med tågkontrollsystemet ERTMS (1) (2) varav 99 för Skånetrafiken och 18 tåg för Östgötatrafiken. och installationerna kommer att påbörjas i juni 2022 och avslutas i mars 2026.

Alstom kommer att installera en lösning med ett dubbelt system som gör att tågen kan köras på äldre linjer utrustade med ATC-2 -systemet (3), samtidigt som de även kan köras på linjer som nyligen utrustats med systemet ERTMS nivå 2. Det dubbla systemets konstruktion delar fordonsbaserade komponenter, så att ATC-2-funktionaliteten tillhandahålls utan att det krävs ytterligare hårdvara.

– Vi är mycket glada över att kunna leverera ett fordonsbaserat tågkontrollsystem för Skånetrafiken, en av Sveriges största passagerarflottor, och för en stark lokal aktör som Östgötatrafiken. Vi har för närvarande underhållskontraktet för båda flottorna.  Vi har byggt tågen och kommer nu att utnyttja vår erfarenhet i världsklass för att installera en ny digital signallösning ombord, säger Rob Whyte, MD för Alstom Nordics&Russia.

– Satsningen på installation av det nya signalsystemet ERTMS ombord på våra Pågatåg respektive på Östgötapendeln sker genom ett gott samarbete mellan Skånetrafiken och AB Östgötatrafiken, säger Magnus Andersson, affärschef för Drift och Fordon inom Skånetrafiken.

– Genom den här satsningen på det nya signalsystemet i de två lokaltågsflottorna i Östergötland och Skåne säkrar vi att vi har fullt funktionella fordon när Trafikverket introducera ERTMS-marksystem på de linjer vi trafikerar, säger Tobias Runesson, verksamhetsansvarig Tåg inom Östgötatrafiken.

Projektet kommer att levereras av Alstom Sverige tillsammans med Alstoms expertcenter för ERTMS i Charleroi, Belgien. Installationsdesign och leveranskedja kommer att utföras av Alstom-teamet i Köpenhamn.

(1) Europeiska unionens tågledningssystem (European Railways Traffic Management System)
(2) Digital tågstyrning eller signallering omfattar optiska, akustiska eller elektroniska signaler som överför information i form av signaler vid järnvägsdrift.
(3) Automated Train Control, nivå 2 (ATC-2) är det digitala tågkontrollsystemet som används i Sverige idag

Missa inget!

Prenumerera på Branschaktuellt's nyhetsbrev - det är helt kostnadsfritt!