2020-11-11 Nytt sätt för att mäta resenärers punktlighet https://branschaktuellt.se/wp-content/uploads/2020/11/trafikverket-punktlighet.jpg

Nytt sätt för att mäta resenärers punktlighet

Transportstyrelsen mäter punktlighet på nytt sätt
Nu har Transportstyrelsen tillsammans med KTH tagit fram ett nytt mått för att mäta resenärers punktlighet. Foto: Transportstyrelsen
Järnväg

Trots att nio av tio persontåg är i tid upplever resenärerna att punktligheten är betydligt sämre.
Nu har Transportstyrelsen tillsammans med Järnvägsgruppen på KTH tagit fram ett nytt mått för att mäta resenärers punktlighet som kontrast till det traditionella punktlighetsmåttet.

En återkommande slutsats i Transportstyrelsens resenärsundersökningar är att det tycks finnas en skillnad mellan faktisk punktlighet och resenärernas upplevda punktlighet.

– Det finns olika möjliga förklaringar till detta. Det kan exempelvis handla om att det är svårt att jämföra subjektiva upplevelser med objektiva mått, men även om att resenärernas uppfattning av ett tåg i tid kan skilja sig från den faktiska definitionen av ett tåg i tid, säger Jonathan Sundin, utredare på Transportstyrelsen.

Resenärerna är inte lika punktliga som tågen

Ytterligare en förklaring kan vara att resenärerna helt enkelt inte är lika punktliga som tågen. Transportstyrelsen har tittat närmare på detta genom att ta fram ett mått för att mäta andelen resenärer i tid och sedan jämfört det med den officiella statistiken. Förhoppningen är att det ska ge ökad förståelse om hur resenärerna skapar sin uppfattning om punktlighet.

– En slutsats är att tågens punktlighet tenderar att vara lägst när resande är högst, och högst när resandet är lägst. Detta får effekt att det traditionella måttet för punktlighet riskerar att överskatta andelen resenärer i tid. Att punktligheten är hög behöver således inte betyda att resenärerna upplever det som så. Det här sättet att mäta ger resenärers perspektiv på punktlighet. Det är viktigt att beakta om man vill bidra till att öka förtroendet för järnvägen och i förlängningen få fler att åka med tåg, säger Jonathan Sundin.

Missa inget!

Prenumerera på Branschaktuellt's nyhetsbrev - det är helt kostnadsfritt!