Infrastruktur Järnväg
2 min lästid

Bygga tågtunnel med fotboll

5:e februari 2020, 17:19
Bygga tågtunnel med fotboll
Illustation: Trafikverket/WSP

I arbetet med det kommande fyrspåret genom Åkarp bygger man nu stödmurar. Byggmetoden kallas för slitsmurar och ska både spara på tid som pengar, det skriver Skånska dagbladet.

Slitsmur beskrivs som en betongvägg vilken gjuts direkt i marken. Murarna ska underlätta för det kommande schaktarbetet.

– Metoden med slitsmurar passar bra där det är trångt, den är också miljömässigt hållbar eftersom det blir mindre schaktning och färre transporter jämfört med att bygga stödmurar i öppna schakt. Det blir inte heller lika mycket buller och vibrationer. Slitsmurarna i Åkarp kommer dessutom att användas till den permanenta tunnelkonstruktionen, vilket spar tid och resurser, säger Jens-Peter Eisenschmidt, Trafikverkets projektchef för fyrspårsbygget mellan Lund och Arlöv till Skånska dagbladet.

Fotbollen som riktmärke

För att väggarna inte ska ramla in under arbetet fylls då schaktet med bentonitlera. När det är dags för betongen att fyllas på via rör, är det viktigt att den inte blandas med bentonitlera. Det är här bollen kommer in, den placeras i röret innan betongen hälls på, sjunker ner genom röret och flyter sedan upp till ytan utanför röret.

– Vi gjuter underifrån, precis som när man undervattensgjuter. Betongen får inte bli uppblandad utan måste vara homogen, säger Petter Holmqvist, projektkoordinator på Trafikverket.

Jessica Branschaktuellt