Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Alstom installerar ERTMS signalsystem ombord första testtåget i Norge. Det låter tågen köra på befintliga linjer med ATC-2, samtidigt som de också kan köra på de linjer som efterhand utrustas med ERTMS Level 2.
Serieinstallationerna påbörjas sen 2021 och de första tågen i kommersiell service som kör med ERTMS i Norge planeras till 2022. Hela den norska flottan kommer att vara färdigutrustad till 2026.
Designen av det dubbla systemet minimerar hårdvaran genom att tågen kan dela några av ombord-komponenterna som till exempel balisantenner, hjulsensorer och vissa säkerhetssystem.
Kontraktet för ombord-signalsystemet skrevs under i juni 2018 och består av ett ramavtal med 14 olika fordonsägare som förhandlades fram av Bane NOR på uppdrag av dessa fordonsägare. Depån där installationerna nu utförs ligger nära Campus Nyland, som är ett test-, utbildnings- och kompetenscenter som nyligen invigdes av Bane NOR.
– Vi är väldigt glada att vi nu startar nästa fas av projektet och börjar installera utrustning på första fordonet och öppnar upp i depån. Det nya signalsystemet kommer att bidra till att göra det norska järnvägsnätet mer effektivt och pålitligt. Det kommer också att minska förseningar för passagerarna och godstrafiken, samtidigt som det garanterar högsta säkerhet, säger Rob Whyte, Managing Director Alstom Norden i ett pressmeddelande.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB