Infrastruktur Järnväg
2 min lästid

Sågar regeringen: "Inte minskat problemen"

8:e december 2022, 13:55
Sågar regeringen:
Bild: Pixabay

För att minska störningarna i järnvägstrafiken har regering och riksdag infört de två styrmedlen kvalitetsavgifter och regressrätt. Riksrevisionen har granskat om styrmedlen fungerar som det var tänkt.

Den övergripande slutsatsen är de saknar vissa förutsättningar för att effektivt kunna motverka tågförseningar.

– Kvalitetsavgifter och regressrätt har på en övergripande nivå inte påtagligt minskat problemen med förseningar – varken de som orsakas av brister hos järnvägsföretagen eller de som beror på fel inom driftledningen eller järnvägsinfrastrukturen, säger riksrevisor Helena Lindberg.

Riksrevisionen har identifierat ett antal brister i de båda systemens konstruktion och tillämpning. Till exempel har kvalitetsavgifterna inte baserats på tillräckligt bra analyser av hur de ska leda till färre förseningar.

För stora administrativa kostnader

Bristerna har också lett till att de administrativa kostnaderna för regressystemet har blivit oproportionerligt stora i förhållande till de ersättningar som betalas ut, samt att planering, prioritering och genomförande av förebyggande åtgärder inte gjorts på det mest effektiva sättet.

Granskningen visar vidare att regressrätt endast kompenserar godstrafikföretagen för en mindre del av kostnaderna vid förseningar, och att den omfattande manuella hantering som systemet kräver i vissa fall gör det ekonomiskt ointressant för järnvägsföretagen att ansöka om ersättning.

Det saknas dessutom effektiva incitamentsstrukturer inom Trafikverket eftersom kostnaderna för förseningarna inte belastar de verksamhetsområden som är ansvariga för bristerna, skriver Riksrevisionen.

Fakta: Riksrevisionens förslag

  • Regeringen rekommenderas att följa upp och se över regressystemets kostnadseffektivitet och styreffekt. Om det saknas förutsättningar till förbättringar bör regeringen överväga att föreslå riksdagen att lägga ner regressystemet för inrikes trafik.
  • Trafikverket rekommenderas bland annat att göra en analys av vilken nivå för järnvägens punktlighet som är mest samhällsekonomiskt effektiv. Denna analys bör ligga till grund för kvalitetsavgifternas strukturer och nivåer, så de ger aktörerna tillräckliga incitament att minska sina störningar.
  • Trafikverket bör även utveckla metoder och arbetssätt för att registrera orsakskoder för järnvägsföretagens följdförseningar, samt ta fram en plan för att införa kvalitetsavgifter för järnvägsföretagens följdförseningar.
#regeringen #riksrevisionen #trafikverket
Johann Bernövall