Käppar i rälsen för en första etapp av Norrbotniabanan

Pu00e5 bilden syns fru00e5n vu00e4nster Kommunalru00e5d Lennart Holmlund (S) Umeu00e5 Ordfu00f6rande fu00f6r Norrbotniabanan AB Lorentz Andersson Kommunalru00e5d Anders u00c5gren (M) Umeu00e5. Bildku00e4lla: Norrbotniabanan
Järnväg

Regeringen ställer sig inte bakom Norrbotniabanans ansökan om EU-medel till planering av en första tågsträcka mellan Umeå och Dåvamyrans avfallsanläggning.

– Helt obegripligt, det innebär ju ingen kostnad för regeringen utan är bara ett stöd för att Norrbotniabanan och regionen Norra Sverige ska kunna fortsätta att jobba med frågan, säger Erik Bergkvist (S), regionråd, Region Västerbotten.

– Vi känner stor frustration över att regeringen än en gång säger nej till en möjlighet att ordna finansiering för planeringen av Norrbotniabanans tio första kilometrar, säger Gusten Granström VD på Norrbotniabanan AB.

Tidigare i veckan kom beskedet om att EU går in med 3,5 miljoner euro till medfinansiering av två projekt som ingår i den Botniska korridoren. Dels byggnation av en ny linje mellan Stångån och Dingersjö och tre nya 750 meter långa mötesstationer längs Botniakorridoren vid Källene, Stegskogen och Gårdsjön.

– Det här var mycket glädjande och gav en tydlig signal från EU om att transporter på tåg längs den Botniska korridoren är intressant och att regeringen då väljer att inta en så vek hållning är anmärkningsvärt, säger Erik Bergkvist.

För att EU ska behandla Norrbotniabanans ansökan behöver Regeringen ge sitt stöd. Men gårdagens negativa besked motiveras med att sträckningen inte ingår i den nationella transportplanen. Samtidigt ingår tågsträckan i de regionala planerna och omfattas därmed av Trafikverket. Dessutom har regeringen tidigare släppt igenom ansökningar som inte funnits i den nationella planen, men då för ansökningar om hamnar

– Regeringen vill öka uttaget av landets naturresurser och vilka ska då köpa produkterna? Jo, självklart är det Europa och övriga världen, men för att det ska vara möjligt måste vi säkerställa transporterna. EU har förstått hur viktig den Botniska korridoren är och nu är det bara den svenska regeringen som sätter käppar i rälsen, säger Erik Bergkvist.

Missa inget!

Prenumerera på Branschaktuellt's nyhetsbrev - det är helt kostnadsfritt!