Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Göteborgs hamn växer så det knakar.
När det nu byggs sjukhus, vägar, bostäder och järnvägar i Göteborg för miljarder så passar också hamnen på att storsatsa för framtiden.
– Den nya hamnterminalen vid Arendal blir den största utbyggnaden sedan 70-talet, säger Cecilia Carlsson, kommunikationschef vid Göteborgs hamn.
Just nu planerar hamnen att fylla ut området med muddermassor. Hela området kommer att bli på 22 ha och vara klart att användas efter 2020.
– Men hur den helt i detalj kommer att utformas vet vi inte ännu, det får marknaden tids nog avgöra, säger Cecilia Carlsson.
Här följer en sammanställning över några av de största utbyggnadsplanerna som finns för Göteborgs hamn:
1. Ny hamnterminal vid Arendal
2. Port of Gothenburg Logistic Park.
Precis i anslutning till Göteborgs hamn, en miljon kvadratmeter. Flera olika fastighetsägare delar på området.
– Här skapas 2 000 nya arbetstillfällen, säger Cecilia Carlsson.
Amerikanska Prologis, en av världens största aktörer inom logistikbyggnader satsar nu på området och satte spaden i marken i slutet av april för att bygga sin första etapp.
Prologis driver sedan tidigare en anläggning i Arendal och där är det fullt.
– Det är starka tecken på efterfrågan i hamnnära läge i Göteborg och det är väldigt små vakanser i moderna logistikanläggningar. Detta gör att vi som fastighetsutvecklare är beredda att gå in och bygga på spekulation. Så mycket tror vi på marknaden, säger Allan Lavén, Prologis regiondirektör i Norden till Göteborgs Posten.
3. Risholmen
Längst ut i hamnen ligger Risholmen. Här planeras en utbyggnad på lite längre sikt. Först för energiprodukter men om kommunikationerna förbättras även för annat gods.
4. Bättre vägar och spår
De stora satsningar som görs på väg- och järnvägsnätet i Göteborg berör i högsta grand hamnen. Den enkelspåriga hamnbanan byggs om till dubbelspår. Göteborgs hamn utmärker sig i en internationell jämförelse genom att förhållandevis mycket gods föredrar tåg framför lastbil – en tätposition hamnen nu kan förbättra ytterligare. Utbyggnaden av väg 155 har förbättrat infarten till hamnen.
5. Vadhav i Torsviken
Göteborgs Hamn återställer tillsammans med Trafikverket ett tidigare använt mudderupplag vid Torsviken. Massorna som historiskt sett använts har varit förorenade men täcks nu över av renare lera från utbyggnaden av Marieholmstunneln. Tanken är att den nyskapade viken ska ge plats för ett rikt fågelliv. Området ska stå klart 2017.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB