2020-10-29 Forskare utvecklar fartyg för metanoldrift https://branschaktuellt.se/wp-content/uploads/2020/10/En-bat-fran-hamnen-i-Antwerpen.jpg

Forskare utvecklar fartyg för metanoldrift

Hamnar
Transport

Projektet Fastwater jobbar med att utveckla teknik som gör det möjligt att köra fartyg på metanol. Nu får de fem miljoner euro i stöd från EU. 2022 väntas en lotsbåt sjösättas.

Genom Parisavtalet och överenskommelser inom FN:s sjöfartsorganisation, IMO, har man beslutat att koldioxidutsläppen från sjöfarten måste minska med 50 procent till år 2050.

– Den internationella sjöfarten står för lika mycket utsläpp av kväveoxider som hela EU:s övriga utsläpp tillsammans, säger Sebastian Verhelst, forskare på avdelningen förbränningsmotorer vid LTH och koordinator för Fastwater.

Flera problem att lösa
Han och hans kollegor i projektet arbetar nu med att utveckla teknik som gör det möjligt att köra på metanol. För att skala upp detta och få ett större intresse från branschen finns ett antal flaskhalsar. Det är problem som att dagens motorer fungerar inte med metanol, det krävs en fungerande försörjningskedja av bränsle och reglerna måste ses över.

När det gäller utsläppen av skadliga ämnen är de nästan lika med noll, och därmed mycket bättre för miljön än diesel. Metanol är dessutom snabbt biologiskt nedbrytbart och är därför mindre skadligt om det skulle ske utsläpp till sjöss.

Stora fördelar med metanol
– En stor fördel är att metanol redan finns tillgängligt i stora mängder i de flesta hamnar. Dessutom är det ett flytande bränsle, vilket innebär att det är lätt att distribuera och att lagra ombord, till skillnad från exempelvis gas eller el, säger Sebastian Verhelst.

Konceptet att använda metanol till fartygsmotorer är inte nytt. Det har funnits olika projekt, och bland annat kör färjan Stena Germanica, på linjen Göteborg-Kiel, på metanol. Hittills finns bara tvåtaktsmotorer för metanol kommersiellt tillgängliga, men Fastwater håller nu på att ta fram en fyrtaktsmotor som ska kunna bli tillgänglig i större skala.

Provfartyg i drift 2022
Men än viktigare blir att göra det möjligt att konvertera befintliga motorer för metanoldrift, en teknik som just nu också är under utveckling.

– Stora fartyg innebär stora investeringar och de används ofta i många år. För att lyckas måste vi visa ett sätt att på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt konvertera motorer. Vi håller just nu på att utveckla motorer för detta, och 2022 räknar vi med att ha provfartyg i drift, berättar Sebastian Verhelst.

Missa inget!

Prenumerera på Branschaktuellt's nyhetsbrev - det är helt kostnadsfritt!