2019-08-26 Hamnen digitaliserar hanteringen av godstransporter https://branschaktuellt.se/wp-content/uploads/2019/08/hamn-webb.jpg

Hamnen digitaliserar hanteringen av godstransporter

Bild: Hogia
Hamnar

Portsmouth International Port är Storbritanniens näst största kanalhamn. Hamnen erbjuder fler färjerutter än någon annan brittisk hamn.

Portsmouth International Port tilldelade Hogia kontraktet att leverera ett terminaloperativsystem för att digitalisera hanteringen av godstransporter genom terminalen och därigenom öka terminalens effektivitet.

– Att använda Hogias terminalsystem (TOS) är första steget mot digitalisering av vår terminalverksamhet. Det kommer att effektivisera terminalens verksamhet och gör att vi kan leverera tjänster med högre kvalitet till våra kunder, vilket ger oss konkurrensfördelar. Men framför allt ger det oss större flexibilitet och säkerställer den kapacitet vi behöver för att möta den växande efterfrågan på godstransporter, säger Mike Sellers, Portsmouth International Ports direktör.

Kan integreras med tredjepartsprogram

Hogias TOS är ett standardsystem med en gemensam plattform för hamnpersonal och rederier, vilket gör att terminaldriften kan hanteras digitalt. TOS har ett öppet gränssnitt och kan integreras med tredjepartsprogram, till exempel rederiernas egna bokningssystem. Informationen i TOS ska göra det enkelt att identifiera ankommande fraktenheter och att tilldela enheterna en plats på terminalen. Informationen kan göras tillgänglig för både hamnpersonalen och rederierna efter behov.

– Det här är början på ett långsiktigt partnerskap och vi ser fram emot att hjälpa Portsmouth International Port att utöka digitaliseringen av sin hamnverksamhet genom att skapa automatiska arbetsflöden. Det kommer att ge ökad effektivitet och gör att hamnen kan utveckla och utöka sin verksamhet, säger Ulf Hille-Dahl, Sales Executive International Market på Hogia Logistics Systems AB.

Missa inget!

Prenumerera på Branschaktuellt's nyhetsbrev - det är helt kostnadsfritt!