2019-04-17 ​Kryssningssäsongen är igång https://branschaktuellt.se/wp-content/uploads/2019/04/hamn.jpg

​Kryssningssäsongen är igång

Foto: Helsingborgs hamn
Foto: Helsingborgs hamn
Hamnar

I dagarna gick världens största kryssningsmässa av stapeln i Miami, USA. Och i juni kommer det första av fem bokade kryssningsfartyg för säsongen till Helsingborg. Men innan dess är det många förberedelser som lägger grunden för en lyckad kryssningssäsong.

Seatrade Cruise Global heter mässan i Miami som är ett sorts startskott för kryssningsåret. Här sammanstrålar rederier och representanter från destinationer världen över för att visa upp sig, upptäcka nya trender och diskutera branschens framtid. Bokningarna av anlöpen görs så lång tid som två år i förväg. Ibland ännu längre. Destinationerna är många, rederierna relativt få och konkurrensen stenhård. Mark Wieden var där som representant för Helsingborgs Hamn.

– Jag har precis kommit hem från mässan i Miami med goda förhoppningar och intryck om framtiden för Helsingborg som kryssningsdestination. Som en lite mindre destination i sammanhanget är det svårt att tävla mot huvudstäder eller de största dragplåstren i Skandinavien men vi har en bra och unik produkt i en stad på frammarsch där framförallt SeaU och H22 attraherar kryssningsrederierna med möjligheten att anlöpa mitt i stadens centrum längs kaj 119. Hos oss finns småstadens charm och internationell känsla längs sundet i kombination med hög klass på shopping och utflykter, allt från magiska trädgårdar i Fredriksdal och Sofiero till tumlarsafari och vandring på Kullaberg, säger han i ett pressmeddelande.

Drygt 1 000 turister kommer

Samtidigt hemma i hamn och stad förbereds kajer, välkomstceremoni och erbjudanden för årets fem anlöp. Drygt 1000 turister kommer med det första fartyget i slutet på juni. Och 1000 extra personer som flanerar på gatorna märks ganska snabbt i en stad där stadskärnan är så koncentrerad som i Helsingborg. Butiker och caféer har noga koll på när fartygen väntas och en del väljer att sätta ihop något särskilt erbjudande. Mikael Fahlman som är konditor på anrika Fahlmans konditori ser fram mot kryssningsdagarna:

– Är det bara fint väder så visst finns det chans till lite extra slantar de dagarna. Det är alltid kul med nya gäster och turisterna passar väl in i det redan blandade klientelet som består av allt från stammisar som gärna sitter på samma stol till kaffesugna ungdomar med stora solglasögon, musik i öronen och latten i högerhanden.

Missa inget!

Prenumerera på Branschaktuellt's nyhetsbrev - det är helt kostnadsfritt!