2021-07-09 Logistiska fördelar när Trelleborgs hamn byggs ut https://branschaktuellt.se/wp-content/uploads/2021/07/trelleborgshamn_flygbild.jpg

Logistiska fördelar när Trelleborgs hamn byggs ut

Bild: Trelleborgs Hamn AB
Bild: Trelleborgs Hamn AB
Hamnar

I syfte att möta framtidens marknad byggs Trelleborgs Hamn ut. Tre nya färjelägen och ny mark ska förbättra logistiken i området. Projektet beräknas vara klart vid årsskiftet 2021/2022.

För att bygga ut hamnen byggs bland annat helt ny mark där det tidigare varit hav. Det görs med hjälp av muddermassor som tas upp från havsbotten och som stabiliseras och asfalteras för att bli en del av det nya området. Byggarbetet har pågått sedan i augusti 2020 och rör sig framåt enligt tidplanen.

– Arbetet går framåt. Just nu torkar vi muddermassor och har stora ytor att terrassera. För det väntar vi på lite bättre väder och högre temperaturer. Det är på gång och börjar bli bättre, säger Fredrik Radlert, projektchef på Peab.

Vid färdigställning ska hamnen kunna ta emot 240 meter långa fartyg. Peab har fått uppdraget att bygga färjeläge 11 och 12 samt sidoramp i färjeläge 10 för TT-Lines kommande fartyg ”Green Ship”.

– Nya fartyg blir längre och större. Då behövs större färjelägen. Den gamla hamnen kunde bara ta emot fartyg upp till 200 meter. Nu kan vi ta emot upp till 240 meter långa fartyg, säger Ulf Sonesson, Landlordchef Trelleborgs Hamn.

Till de nya färjelägena anläggs cirka 700 meter spont för kajkonstruktionerna. Dessutom sker grundläggning av ramper och övrig hamnutrustning.

Miljön i fokus och förbättrad logistik
När fartygstrafiken flyttas längre bort från bebyggelsen i centrala Trelleborg till de nya lägena i sydost innebär det stora miljöfördelar. Flytten görs också i syfte att korta tiden och öka säkerheten vid manövrering av fartygen inom hamnområdet samt möjliggöra bättre logistik i hamnen.

– Fördelarna med utbyggnationen är främst logistiska. Det handlar om att korta ner omloppstiderna vid kaj. Fartygen behöver kunna tömmas och fyllas på snabbt för att de inte ska ligga vid kaj för länge, säger Ulf Sonesson.

Tips till branschen
Med storleken och komplexiteten i det här projektet fick Fredrik Radlert ge några tips om hur man kan ta sig an den här typen av arbete.

– Planering är extremt viktigt. Se till att alla entreprenörer börjar i tid så att alla moment verkligen hinns med. Med muddringsmassorna och torkning är det även viktigt att ha någon bra säsong med sig. Annars blir det tufft och kräver stabilisering, vilket det finns en massa olika varianter på, säger han.

Text av Jesper Norell

Missa inget!

Prenumerera på Branschaktuellt's nyhetsbrev - det är helt kostnadsfritt!