2019-08-29 Ingen ersättning för SAS-resenärer https://branschaktuellt.se/wp-content/uploads/2019/06/Airport-Terminal-check-in-002.jpg

Ingen ersättning för SAS-resenärer

Bild: SAS
Bild: SAS
Flyg

SAS behöver inte betala ersättning till de resenärer som drabbades av vårens pilotstrejk, slår Allmänna reklamationsnämnden fast i ett vägledande beslut.

Den veckolånga pilotstrejken i våras år drabbade hundratusentals resenärer. Resenärerna som begärt kompensation från flygbolaget har än så länge fått nej, skriver Dagens Nyheter.

SAS menar att strejken var en så kallad extraordinär händelse som ligger bortom deras kontroll. Flygbolaget behöver därför inte kompensera de drabbade kunderna.

Nu har Allmänna Reklamationsnämnden prövat frågan och meddelat sitt beslut. ARN delar SAS uppfattning att strejken är att betrakta som en extraordinär händelse.

Missa inget!

Prenumerera på Branschaktuellt's nyhetsbrev - det är helt kostnadsfritt!