Inrikesflygbolaget BRA anpassar sin verksamhet för att möta kundernas önskemål avseende tidtabeller och avgångar, stärka den gröna positionen ytterligare samt framförallt förenkla och effektivisera verksamheten för att komma tillrätta med lönsamheten.
Under de senaste åren har verksamheten varit svag, rapporterar BRA. Det är delvis därför som bolaget nu anpassar verksamheten.
Konkret innebär det att bolaget under år 2019-2020 har för avsikt att fortsätta arbetet med att successivt fasa ut sina tio äldre jetflygplan till förmån för att flyga mer med de tolv klimatsmartare och snabbare propellerflygplanen från ATR.
De planerade förändringarna kommer under de kommande åren innebära ett successivt minskande behov av jetflygplan, som i sin tur innebär minskande behov av bemanning och allt färre arbetstillfällen över tid.
Hur många personer som under 2019-2020 kommer att behöva lämna BRA är för tidigt att gå in på i detalj, då det är en löpande och pågående process skriver bolaget. Men det handlar om de som flyger, servar och administrerar bolagets jetflygplan och totalt har 363 personer varslats av bolagets strax över 1 000 anställda.
– Vår personal är självklart en av våra allra viktigaste tillgångar men när allt färre svenskar väljer inrikesflyg måste vi anpassa oss även om det tyvärr innebär att kollegor berörs och tvingas lämna oss vilket gör beslutet oerhört tungt beslut att fatta, säger Geir Stormorken vd för flygbolaget BRA.
– Vi måste som kommersiellt företag anpassa vår verksamhet utifrån efterfrågan för att fortsatt stå stadiga som en del av den svenska kollektivtrafiken både nu och i framtiden. Med de förändringar vi nu avser göra lägger grunden för att långsiktigt bli både ekonomiskt och miljömässigt hållbara, säger Geir.
Den generella efterfrågan av inrikesflygresor har under 2018 minskat med 3,7 procent enligt Trafikverket. Under första kvartalet 2019 har efterfrågan fortsatt minska med cirka 5 procent. BRA ser motsvarande minskning eftersom bolaget i det närmaste endast flyger inrikes.
– Vi är sedan länge Sveriges, kanske världens klimatsmartaste inrikesflygbolag vilket vi vill bygga vidare på. Här hjälper dessvärre inte den nya flygskatten till. Trots att vi klimatkompenserar alla utsläpp, ger alla möjlighet att välja biobränsle, är miljöcertifierade, köper utsläppsrätter via EUETS och flyger de klimatsmartaste flygplanen för regionalflyg som finns, så betalar våra inrikesresenärer dubbelt så mycket statlig flygskatt för en kortare tur- och returresa jämfört med många europaresenärer, avslutar Geir Stormorken.
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB