Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Frankfurt Airports (FRA) nya del Pier A-Plus – den 800 meter långa utbyggnaden på västra sidan av Terminal 1 – invigs nu enligt tidtabell efter ungefär fyra års byggande.
Flygtrafiken till och från den nya delen inleds den 10 oktober, och möjliggör då Tysklands största flygnav att ta emot ytterligare sex miljoner passagerare per år – vilket totalt ger flygplatsen en årlig kapacitet av 65 miljoner passagerare. Byggnadskomplexet, som kostat 700 miljoner euro att uppföra, kommer att användas exklusivt av Lufthansa och allierade flygbolagen i Star Alliance. Pier A-plus kommer framförallt förse flygplatsen med fler dockningsstationer för större flygplan, så som Airbus 1380 Superjumbo och Boeing B747-familjen.
Deutsche Lufthansa AGs VD Christoph Franz säger: “Jag är övertygad om att Pier A-plus kommer bli mycket uppskattat av våra gäster. Fem nya lounger och utrustad med den senaste teknologin sätter en helt ny standard. Med Pier A-plus är Frankfurt Airport återigen bland de främsta av Europas största flygplatsnav. Det finns ingen väg runt Frankfurt Airport, belägen i hjärtat av Europa. Det här är goda nyheter för den tyska flygindustrin och hela regionen Frankfurt/Rhine-main som framför allt gynnas av Tysklands största flygplats”.
Pier A-plus, med totalt 185 000 kvadratmeter användbar golvyta, är det största byggnadsprojektet ovan jord på Frankfurt Airport sedan Terminal 2 invigdes 1994. Den har sju stycken dockningsstationer för långdistansflyg: fyra utformade för dubbeldäckare, så som A380 Superjumbo, betjänade av tre passagerarbryggor (en för övre däck och två för nedre), och tre ytterligare stationer med två passagerarbryggor för flygplan som Boeing 747-8 och Airbus 340. Alternativt kan elva smalare flygplan hanteras samtidigt på Pier A-plus – för att garantera optimal flexibilitet.
Den nya delen förenklar och förkortar transfern betydligt på Lufthansas största nav. I framtiden kommer alla inkommande flyg från USA bli hanterade i Area A på Terminal 1. Kortast möjliga tid för transfer på dessa rutter kommer minska från dagens 60 minuter till 45 minuter. Dessutom kommer fler flygplan att kunna vara dockade till terminalen samtidigt, vilket gör att de inte behöver parkeras på avlägsna platser på rampen. Det gör det dels mer bekvämt för passagerare som därmed slipper transfer med buss från flygplanet, men det förenklar även en stor del av det vardagliga arbetet på flygplatsen.
Pier A-plus kommer att ha hela fem Lufthansalounger: en First Class, två Senator och två Business där besökande kan ta en paus, arbeta eller friska upp sig. Dessa anläggningar utökar Lufthansas totala loungeutrymmen på FRA med mer än 14 000 kvadratmeter vilket nästan innebär en 50 procentig ökning. Bekvämligheten för resenärerna ökar ytterligare genom bland annat längre och bredare rullgångvägar som förkortar gångsträckorna och gör det enklare att passera besökare som inte har bråttom. Dessutom finns det både eluttag och USB-portar för elektronisk utrustning vid stolarna i de generösa vänteområdena.
Utbyggnaden av Terminal 1 innebär också helt andra förutsättningar för shoppingområdet. En total yta av ungefär 12 000 kvadratmeter tillägnas nästan 60 butiker och restauranger som är koncentrerade till två centrala handelsplatser. För första gången någonsin på FRA är Taxfree och Travel Value Shops gjorda som genomgångsbutiker.
Arbetet med Pier A-Plus påbörjades 2008 och en stor utmaning under uppbyggnadsfasen har varit att upprätthålla den pågående verksamheten på Terminal 1-området och rampen. Det har inneburit att en del av arbetet bara har kunnat genomföras nattetid. Redan i juli i år öppnades den första delen av den nya piren öppnad, knutpunkten mellan A-Plus och den redan existerande Pier A.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB