Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Post- och telestyrelsens (PTS) senaste rapport Svensk Postmarknad 2020 visar att brevmarknaden fortfarande går nedåt, men paket ökar.
Under 2018 så distribuerades det 240,6 miljoner paket i Sverige. Av dessa hade 31,4 miljoner sin mottagare i ett annat land. Omsättningen uppgick under samma år till 15,9 miljarder kronor.
När det gäller konkurrenssituationen så konstaterar PTS att ingen aktör står för mer än hälften av omsättningen. Postnord har den största andelen med 40 procent. Därefter följer UPS med runt 20 procent. Schenker och DHL har marknadsandelar på ca tio procent var.
Samtidigt så fortsätter de svenska brevvolymerna att minska. Under 2019 minskade brevvolymerna med 10,5 procent vilket är den största minskningen någonsin. Totalt har den svenska brevvolymen minskat med 47 procent sedan år 2000.
– Postmarknaden fortsätter att förändras. Men den samhällsomfattande posttjänsten spelar alltjämt en viktig roll för många människor, företag och organisationer. För att den samhällsomfattande posttjänsten ska kunna fortsätta fungera och vara självfinansierad så behöver den anpassas till de behov som finns i dag, säger Emma Maraschin, chef PTS enhet för postfrågor i ett pressmeddelande.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB