Infrastruktur
2 min lästid

Laddrobot möjliggör flexibla laddstationer

3:e januari 2020, 07:00
Laddrobot möjliggör flexibla laddstationer
Roboten drar på ett släp med en mobil energilagringsenhet, kör fram till bilen och kopplar samman dem. Bildkälla: Volkswagen
Jessica Branschaktuellt Jessica Branschaktuellt
Like 0

Den ska kunna evolutionerna elbilsladdningen – det menar iallafall tillverkaren Volkswagen som har kommit fram med en så kallad laddrobot.

Volkswagen Group Components har utvecklat en mobil laddrobot som (via en app på mobilen eller genom Car-to-X-kommunikation) till och med kör fram själv till den bil som ska laddas.

Sköter hela processen

Roboten sköter hela laddningsprocessen – från att öppna locket till ladduttaget, ansluta laddkabeln och att koppla ur den igen efter slutfört uppdrag – helt utan mänskliga ingrepp.

Roboten drar på ett släp med en mobil energilagringsenhet, kör fram till bilen och kopplar samman dem. Sedan laddas elbilsbatteriet med elektricitet från den mobila energilagringsenheten som stannar kvar vid bilen under hela laddningen medan roboten ser till att även andra bilar blir laddade på motsvarande sätt. När laddningen av en bil är klar hämtar roboten upp energilagringsenheten och kör tillbaka den till sin laddstation.

− Eftersom vi tar laddinfrastrukturen till bilen, och inte tvärtom, kommer den mobila laddroboten att revolutionera elbilsladdning på ställen som parkeringsplatser och parkeringshus. På det här sättet kan vi elektrifiera så gott som alla parkeringsplatser, utan att några komplicerade och individuella infrastrukturåtgärder behöver vidtas, säger Mark Möller, utvecklingschef på Volkswagen Group Components i ett pressmeddelande.
− Det handlar om en visionär prototyp som snabbt kan bli verklighet om de allmänna förutsättningarna är de rätta, fortsätter han.

Batterivagnar på 25 kWh

Prototypen består av en självkörande robot med energilagringsenheter kallade batterivagnar. Fulladdad har en batterivagn en energimängd på cirka 25 kWh. En laddrobot kan dra flera batterivagnar samtidigt. När man kallar på den, via en app eller Car-2-X-kommunikation, levererar laddroboten en batterivagn till den elbil som ska laddas och kopplar samman dem – helt automatiskt. Med sin integrerade laddteknik kan batterivagnen snabbladda bilen med likström med en effekt på upp till 50 kW. Roboten är utrustad med kameror, laserskannrar och ultraljudssensorer.

Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0