Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Med en byggtid på 10
år och en prislapp på 28 miljarder är Förbifart Stockholm Sveriges största
infrastrukturprojekt. Just nu ligger allt i byggfas – med planerad trafikstart
till 2026.
– Vi bygger på samtliga delar av projektet, det gäller
schakt, betong och tunneldrivningsverksamhet som karaktäriserar det i fält.
Redan 2016 började vi arbeta med de första, mindre tunnlarna. Vi räknar med att
fasen håller på till 2022-2023, berättar Johan Brantmark, Projektchef på
Trafikverket.
Att bygga säkert
Efter att anläggningsarbetet är klart väntar installationsarbeten.
– Vi har precis fått in anbud på bland annat vatten, VA, el,
kraft, signal, styrning och ventilation. Vi
kommer att tilldela dessa kontrakt under hösten, sedan fortsätter projektering
och verifiering i leverantörernas regi. Montage i fält börjar 2022.
Johan Brantmark lyfter också säkerhetsfrågan, en viktig del i ett sådant komplext och omfattande projekt.
– Att bygga säkert är både vår och våra entreprenörers största prioritet och även en utmaning vissa gånger. Vi på Trafikverket har bra kompetenta medarbetare, men vi har en het byggmarknad och därför är resursfrågan viktigt och ständigt närvarande. Detta gäller alla ämnesområden, däribland säkerhetsfrågan.
En ständig dialog
En del av säkerheten handlar också om att informera berörda
runt bygget.
– Annat som är jätteviktigt att tänka på är kommunikationen
med de boende. Ett sådant här projekt går inte att genomföra utan att det stör,
men vi lägger ned mycket kraft på att de som bor och verkar ska vara delaktiga
och hur vi kan minimera störningarna så mycket som möjligt.
Övrigt verkar själva anläggningsarbetet gå enligt plan. Med
utökade dialoger och möten med entreprenörer löses det mesta.
– Vad det gäller anläggningens utformning så följer den
planen vi har. Vi hade ett litet uppbrott med entreprenören i Häggvik, vilka
valde att pausa arbetet sedan dess, med anledning att de ansåg att Trafikverket
inte tillhandahöll rätt förutsättningar för att genomföra projektet. Men efter
en dialog ska arbetet komma igång i september vilket känns väldigt bra.
En väldigt tydlig trend som Johan Brantmark bland annat har
märkt under projektets gång är en ökad grad av internationalisering bland
entreprenörerna.
– Vi har en ökad andel internationella huvudentreprenörer
och underentreprenörer. Det påverkar hela entreprenadbranschen på sitt sätt.
Sverige har som sagt en het byggmarknad och det märks av, men över lag har vi
fått bra anbud – intresset är väldigt stort.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB