I Norra Kvarken har det bildats kraftiga vallområden norr om passagen men också en hel del utmed svenska kusten i övrigt, vilket medfört att assistanserna tar något längre tid och väntetider uppstår till och från.
Till följd av det besvärliga läget i Norra Kvarken har de svenska och finska isbrytarna i samarbete tvingats assistera ett fartyg i taget genom Nordvalen passagen och beordra vänteläge för övriga för att inte riskera att någon fastnar i närheten av grundområdena. Det har oftast blivit bogsering av fartygen och väntetider har uppstått såväl norr som söder om området.
– Genom att de svenska och finska isbrytarna samarbetar och koordinerar verksamheten bra tillsammans samt att alla gör ett mycket bra jobb så flyter dock trafiken för tillfället på relativt bra och väntetiderna har nu kunnat reduceras, säger Tomas Årnell, chef för affärsområde isbrytning på Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.
Även på Vänern har vindarna påverkat förhållandena och Sjöfartsverkets isbrytarresurser där, statsisbrytaren Ale samt Sjöfartsverkets arbetsfartyg Scandica, har fått jobba intensivt den senaste perioden.
– Prognoserna talar om fortsatt kyla i norr och vi får räkna med fortsatt istillväxt åtminstone från Sundsvall och nordvart, säger Tomas Årnell.
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB