InfrastrukturLedare: Tveksam miljönytta med Västlänken
19.11.2021 17:50 5 min lästid

Ledare: Tveksam miljönytta med Västlänken

19.11.2021 17:50 5 min lästid

Förändring kan vara svårt, förändring i allmänhet – Västlänken i synnerhet.

Myrna Whitaker
0

Förändring kan vara svårt, förändring i allmänhet – Västlänken i synnerhet. Under många år har Västlänken skapat debatt bland göteborgarna och motståndet är fortfarande starkt på sina håll. Byggplank med konstverk är ett av medlen som staden använder för att göra bygget lite mer uthärdligt för invånarna.

Allt fler negativa och allt färre positiva. Så kan svaren sammanfattas i den senaste undersökningen om göteborgarnas inställning till Västlänken. 35 procent av de 1500 tillfrågade tycker Västlänken är ett dåligt projekt – medan 31 procent är positiva.

Två och ett halvt år har gått och fem återstår av jätteprojektet som ska binda ihop de villatäta kranskommunerna med Göteborgs stad, till en investering på 20 miljarder i 2009 års prisnivå. Det faktiska beloppet väntas bli 30 miljarder kronor.

För göteborgarna har diskussionen om Västlänken resulterat i ett historiskt stort engagemang och i två nyutkomna böcker om Västlänken beskrivs protesterna mot det politiska beslutet, den skenande prislappen och den enorma miljöskadan i förhållande till nyttan som projektet för med sig.

En del av kritiken bygger på en djup övertygelse om att Västlänkens miljönytta blir kraftigt negativ och att byggutsläppen av tågtunneln aldrig kommer kunna kompenseras i driftskedet. En infrastruktursatsning som sinkar klimatmålen och slukar pengar som skulle gå till nödvändiga investeringar i kollektivtrafiken, enligt motståndarnas mening.

Att tåg- och järnvägssatsningar är rätt spår för framtiden är uppenbart. Det är vi nog alla ense om.

För att genomföra den klimatomställning som vi desperat behöver är det nödvändigt att flytta över transporter från väg till järnväg, men är alla infrastruktursatsningar bra? Är Västlänken värd den miljömässiga kostnaden?

Ja säger Trafikverket, regeringen och många av stadens politiker som har hävdat att projektet kommer gynna miljön och bidra till att färre tar bilen till jobbet. Ja, säger även Göteborgs stadsarkitekt Björn Siesjö, som i en intervju med Branschaktuellt pekar ut Västlänken som en viktig del i den hållbara omställningen av Göteborg.

Enligt Trafikverket kommer byggets inverkan på miljön ha återhämtats inom 15 år medan andra experter menar att själva bygget i sig är mycket utsläppsdrivande och det finns mycket lite som tyder på att dessa utsläpp kan hämtas hem i kraftigt ökat resande med tåg.

Att tåg- och järnvägssatsningar är rätt spår för framtiden är uppenbart. Det är vi nog alla ense om. Likaså att Göteborgsregionen behöver bättre infrastruktur för in- och utpendling. Det är medlet hur detta ska nås, som skiljer Västlänkensföretspråkarna och Västlänkenmotståndarna åt.

Problemet med järnvägssatsningarna i Sverige just nu är inte bara att de är dyra. Visst, det kan de väl få vara om miljövinsten är stor. Men det är tveksamt.

Spara den här artikeln

Missa inget! Prenumerera gratis på nyhetsbrevet

Prenumerera på Branschaktuellt’s nyhetsbrev – det är helt kostnadsfritt!