Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Snart börjar nya och längre spårvagnar rulla i Göteborg. Det står klart sedan Västtrafik beställt 40 stycken 45 meter långa spårvagnar. Ett lyft för göteborgarna, enligt Peter Hermansson, Västtrafiks styrelseordförande.
Trots minskat resande under pandemin är behovet av nya spårvagnar stort inför framtiden. Därför har Västtrafik beställt 40 nya längre spårvagnar av tåg- och spårvagnstillverkaren Alstom. De kallas M34 och är en förlängd version av de vagnar som just nu håller på att levereras till Göteborg, enligt ett pressmeddelande från Västtrafik.
Med större flexytor rymmer spårvagnarna 50 procent fler resenärer än de äldre modellerna. 319 resenärer ryms ombord, jämfört med 225 i modell M33. De båda modellerna ska ersätta de äldsta vagnarna, M28 och M29.
– Det blir ett stort lyft för göteborgarna. Med de 40 nya spårvagnarna kan vi skrota de äldsta vagnstyperna och Göteborg får äntligen en fullt tillgänglig spårvagnsflotta med plats för betydligt fler ombord, säger Peter Hermansson (M), styrelseordförande på Västtrafik.
Kostnaden för de 40 spårvagnarna är cirka 1,4 miljarder kronor. Västtrafik köper in spårvagnarna, Västra Götalandsregionen finansierar köpet. Första vagnen beräknas komma till Göteborg under 2023 och sista vagnen under 2026.
– Om det finns ett större behov framöver kan ytterligare 20 vagnar beställas. I så fall kan de antingen vara M33 eller M34, säger Hermansson.
Planen är att de längre spårvagnarna ska sättas in på linje 5 och 11 eftersom det är många resenärer på de linjerna. Där pågår planering för att alla hållplatser ska vara anpassade för längre vagnar.
Fakta modell M34:
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB