Industri Stål
2 min lästid

Volvo säkrar SSAB-stål

16:e juni 2021, 13:43
Volvo säkrar SSAB-stål
Volvo Cars manufacturing plant in Daqing China, Hybrit, Fotograf: Åsa Backlin
Myrna Whitaker Myrna Whitaker
Like 0

SSAB inleder ett samarbete med Volvo Cars för att gemensamt utforska fossilfritt stål för användning i fordonsindustrin. Samarbetet gör Volvo Cars till den första biltillverkaren att arbeta med SSAB och dess HYBRIT-initiativ.

Som en del av samarbetet kommer Volvo Cars att bli den första biltillverkaren som säkrar SSAB-stål tillverkat av vätgasreducerat järn från HYBRIT:s pilotanläggning i Luleå. Detta stål kommer att användas för provningssyften och kan komma att användas i en konceptbil.

SSAB siktar på att kunna förse marknaden med fossilfritt stål i kommersiell skala 2026. Volvo Cars har som mål att bli den första biltillverkaren som använder fossilfritt stål för sina egna produktionsbilar.

– Vi bygger en helt fossilfri värdekedja hela vägen till slutkunden, säger Martin Lindqvist, VD och Koncernchef SSAB. – Vår banbrytande teknik har praktiskt taget inget koldioxidavtryck och kommer att bidra till att stärka våra kunders konkurrenskraft. Tillsammans med Volvo Cars strävar vi efter att utveckla fossilfria stålprodukter för framtidens bilar.

– Eftersom vi kontinuerligt minskar vårt totala koldioxidavtryck, vet vi att stål är ett viktigt område för ytterligare utveckling, säger Håkan Samuelsson, VD på Volvo Cars. – Samarbetet med SSAB om utveckling av fossilfritt stål skulle kunna ge betydande utsläppsminskningar i vår leverantörskedja.

HYBRIT startades av SSAB, järnmalmsproducenten LKAB och energiföretaget Vattenfall. Projektet syftar till att ersätta kokskol, som traditionellt behövs för järnmalmsbaserad ståltillverkning, med fossilfri el och vätgas. Resultatet förväntas bli världens första fossilfria ståltillverkningsteknik, med ett i det närmaste obefintligt koldioxidavtryck.

Den globala stålindustrin står för cirka 7 procent av de direkta koldioxidutsläppen globalt då industrin i dagsläget domineras av en järnmalmsbaserad ståltillverkningsteknik, med hjälp av masugnar som eldas med kokskol.

För Volvo Cars uppgår koldioxidutsläppen för företagets bilar till cirka 35 procent i en bil med traditionell drivlina och 20 procent i en helt eldriven bil från materialet och tillverkningen av bilens komponenter.

SSAB har som mål att minska Sveriges koldioxidutsläpp med 10 procent och i Finland med 7 procent genom HYBRIT-tekniken, som använder vätgas som produceras av vatten och fossilfri el istället för kokskol.

Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0