2019-03-12 Nytt kompetenscenter för digitalisering av industrin https://branschaktuellt.se/wp-content/uploads/2019/03/skf-webb.png

Nytt kompetenscenter för digitalisering av industrin

Foto: SKF
Foto: SKF
Automation

SKF inviger ett helt nytt kompetenscenter i Göteborg. Centret ska stötta svensk industri med nya digitala tjänster för att skynda på utvecklingen mot Industri 4.0.
– Genom att samla olika kompetenser och använda ny teknologi vill vi göra vår kompetens mer tillgänglig för våra kunder för att öka konkurrenskraften i svensk industri, säger Marcus Jennerholm, Business Development Manager på SKF i ett pressmeddelande. 

SKF:s nya kompetenscenter kallas Rotating Equipment Performance Center (REP-Center) och är ett av det första i sitt slag i världen, enligt SKF:s pressmeddelande.

– Vi kommer att öppna fler liknande center i världen där detta kommer att vara modell, säger Marcus Jennerholm.

Bakgrunden är det snabbt växande intresset inom industrin för en mer datadriven produktion. Med hjälp av ny teknik kan man idag mäta och analysera data från produktionsprocesserna i en helt ny omfattning.

– Det här innebär stora möjligheter för våra kunder att bli effektivare i sin produktion och samtidigt sänka sina underhållskostnader.

Stort intresse

Och intresset är stort, skriver SKF. Det visar en nyligen genomförd undersökning av SKF, där 400 personer inom svensk industri intervjuades. Över 60 procent av företagen uppgav att de kommer att satsa på nya digitala lösningar i verksamheten inom de närmaste två åren. Samtidigt anser 42 procent att kompetens är det största hindret för att komma igång med digitaliseringsprojekt.

– Ny teknik skapar nya möjligheter, men vi ser samtidigt att många tycker det är svårt, säger Marcus.

Mer data

I dag är det möjligt att plocka fram mer data ur maskinerna i form av exempelvis vibration, temperatur, smörjning och annan processdata. Data lagras i molnet och länkas sedan till SKF:s ”REP-Center” där specialister analyserar och omvandlar data till beslutsunderlag för kunden.

– Nu har vi teknologi och metodik att identifiera grundorsaken i större utsträckning och tack vare vår samlade kompetens kan vi ge betydligt bättre rekommendationer till våra kunder och ta fram konkreta lösningar.

– Trenden går mot att mjukvarorna stöttar oss mer i våra analyser så våra experter kan fokusera på avvikelser som är relevanta.

Framöver ser Marcus även möjligheter att utveckla driftsäkerheten genom att utifrån maskindata identifiera avvikelser som över tid kommer att leda till problem om de inte åtgärdas.

– Redan nu erbjuder vi nya affärsmodeller inom detta område där vi är en mer integrerad del i kundens team och löser problem tillsammans.

Missa inget!

Prenumerera på Branschaktuellt's nyhetsbrev - det är helt kostnadsfritt!