Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Med tydligare rutiner och säkrare förankring av lastbilar vid lastkaj kan många av de arbetsolyckor som sker undvikas. ASSA ABLOY Entrance Systems arbetar aktivt med att förbättra arbetsmiljön genom innovativa säkerhetslösningar som minimerar arbetsmiljöriskerna och säkerställer en trygg hantering av gods.
Säkerheten runt lastning och lossning från lastbryggor och kajer vid logistikcenters är en viktig fråga. Varje år sker det tyvärr ett stort antal olyckor varav många hade kunnat undvikas om det funnits tydligare rutiner och en säkrare förankring av lastbilen. Incidenterna beror dels på att lastbilen förflyttar sig under lastning och lossning, dels att det sker misskommunikation, det är halt underlag eller trailerkrypning – alla dessa orsaker innebär stora arbetsmiljörisker för truckföraren. Att fordonen förankrats på rätt sätt är avgörande för att säkerställa att de står stabilt när truckar kör in och ut ur dem.
– Olyckor i denna bransch är alltför vanliga, och det är något vi måste åtgärda. Utan en säker förankring riskerar truckföraren att hamna mellan trailer och lastbrygga, och i värsta fall klämmas och skadas allvarligt. Det finns regler för truckarbete och krav på att lastbilar ska förankras vid lastkajen, men exakt hur detta ska göras specificeras inte, säger Göran Pettersson, försäljningschef för industrisegmentet inom ASSA ABLOY Entrance Systems, och fortsätter:
– Det är viktigt att truckförare och lagerarbetare får rätt utbildning och har rätt utrustning när det kommer till säker förankring. Vi behöver dessutom skapa tydligare rutiner och säkerhetsprocedurer som ska dokumenteras och implementeras för alla som arbetar vid lastkajerna.
Säkerhetslösningar för en tryggare arbetsmiljö
För att höja säkerheten i branschen erbjuder ASSA ABLOY Entrance Systems flera olika lösningar för säker förankring – både de som spänner fast trailern vid lastbryggan, samt de som låser hjulparen.
– Det är väldigt viktigt att alla fordon som ska lastas eller lossas är säkert förankrade. Vårt lastbilslås spänns fast inuti lastbilens släp med hjälp av en krok. Själva anordningen monteras vid sidan av lastbryggan och när bilen är ordentligt fastspänd tänds en grön signal vilket innebär att truckverksamheten kan börja. Om bilen inte är säkrad kan lastbryggan inte användas, säger Göran Pettersson och fortsätter:
– Det finns två typer av hjullås: automatiserade och manuella. Det automatiserade hjullåset styrs från logistikcentret genom att systemet identifierar lastbilens hjulpar och aktiverar en kraftig kolv som placeras framför hjulen. Det manuella hjullåset hanteras av chauffören själv efter att lastbilen backats in till lastkajen. Båda metoderna hindrar lastbilen från att rulla iväg under lastning och lossning.
Transportfackens Yrkes-och Arbetsmiljönämnd TYA, har tillsammans med ASSA ABLOY och några andra utvalda företag tagit fram en folder för ”Säker förankring mot lastkaj” som finns på TYA:s hemsida.
– Med en säker förankring av lastbilen mot lastkaj och brygga skapar vi en tryggare arbetsmiljö för alla, avslutar Göran Pettersson.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB